Ubezpieczyciel nie chce wypłacić wyższego odszkodowania z OC? Co możesz zrobić?

Piotr Kowalczyk
11.04.2016

Bardzo rzadka zdarza się, aby kierowca, którego pojazd został uszkodzony, był w 100% zadowolony z wysokości kwoty wypłaconego odszkodowania. Polacy nadal mają nikłą świadomość tego, że mają pełne prawo domagać się od ubezpieczyciela urealnienia kosztorysu szkody. Zwykle więc przystają na pierwszą propozycję, a później szukają sposobów, jak tanio naprawić auto. Na szczęście po zmianie przepisów procedura walki o swoje pieniądze jest dużo prostsza. Szczegóły znajdziecie w naszym artykule.

Nie tylko Rzecznik Ubezpieczonych

Do niedawna jedyną instancją (poza oczywiście sądem), do której mogli odwołać się pokrzywdzeni kierowcy, był Rzecznik Ubezpieczonych. Ta instytucja była dosłownie zasypywana sprawami, w których kierowcy skarżyli się na postępowanie ubezpieczyciela, głównie na zbyt niskie odszkodowanie. Szacunki Rzecznika Ubezpieczonych podają, że rocznie straty polskich kierowców z tego tytułu mogły sięgać nawet 2 miliardów złotych.

Niedawno jednak weszły w życie nowe przepisy, które znacznie ułatwiają kierowcom domaganie się urealnienia kosztorysu. Teraz nie trzeba wcale składać skargi u Rzecznika Ubezpieczonych. Wystarczy zwrócić się bezpośrednio do Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Tryb rozpatrywania reklamacji

Jeśli kierowca uważa, że zaproponowane mu odszkodowanie komunikacyjne z tytułu własnej polisy AC kub polisy OC sprawcy jest zbyt niskie, ma prawo złożyć stosowną reklamację. Kieruje ją bezpośrednio do Towarzystwa Ubezpieczeniowego lub do agenta, u którego wykupił polisę. Może to zrobić w różnej formie:

  • pisemnej;
  • elektronicznej;
  • telefonicznej
  • osobiście.

Ubezpieczyciel ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni lub 60 dni, ale w tylko w określonych, bardzo zawiłych przypadkach. Co, jeśli tego terminu nie dotrzyma? Zgodnie z prawem taka reklamacja zostaje uznana za zasadną. Oznacza to, że zażalenie kierowcy jest słuszne i ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić mu odszkodowanie w takiej wysokości, jakiej domaga się klient.

Co ważne, Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację na piśmie lub – tylko za zgodą kierowcy – w formie elektronicznej.

Jeśli odpowiedź ubezpieczyciela jest negatywna, kierowcy pozostaje dalsza walka o podwyższenie odszkodowania, najczęściej na drodze sądowej. Dużo wygodniejsze i szybsze jest jednak zwrócenie do się do firmy oferującej dopłaty do odszkodowań komunikacyjnych, która wypłaci kierowcy konkretną kwotę w zamian za sporządzenie cesji praw wierzytelności z polisy.

 

 

 

 

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie