Czy warto kupić drugi komplet kół na zimę?

Maciej Piwowski
17.09.2020

Tytułowe pytanie zadaje sobie sporo kierowców, dla których konieczność dwukrotnego odwiedzania warsztatu wulkanizacyjnego w ciągu roku jest dość uciążliwa. Zakup drugiego kompletu kół na zimę wydaje się być idealnym rozwiązaniem, bo pozwala zmieniać koła w zależności od sezonu własnymi siłami, na przykład w przydomowym garażu czy na podjeździe. Warto natomiast wiedzieć, że opcja ta ma również istotne wady. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

Drugi komplet kół na zimę: dlaczego warto?

Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że po poniesieniu jednorazowego kosztu później już tylko oszczędzasz. Zakładając dwukrotną wizytę w warsztacie wulkanizacyjnym i koszt wymiany na poziomie 80 złotych, daje to nam oszczędność rzędu 160 złotych na rok. Ponadto nie interesują Cię już kolejki do wulkanizatora, bo możesz zmienić koła w dowolnym momencie, gdy masz wolną chwilę.

Ważnym atutem jest także to, że zmieniając koła samodzielnie eliminujemy ryzyko uszkodzenia czy to felgi, czy karoserii, czy wreszcie czujników ciśnienia. Wielu kierowców doświadczyło już tego problemu, który jest efektem nieuwagi wulkanizatorów. Udowodnienie im winy będzie natomiast bardzo trudne, bo problem najczęściej ujawnia się dopiero po jakimś czasie i wtedy właściciel warsztatu może się wszystkiego wyprzeć.

O czym musisz pomyśleć, zanim wydasz pieniądze?

Zakup drugiego kompletu kół na zimę jest sporym obciążeniem finansowym – nawet jeśli zdecydujesz się na koła używane. W takiej sytuacji licz się z tym, że lada moment i tak trzeba będzie zainwestować w nowe opony, a te do średniej klasy samochodu potrafią kosztować około 1000 złotych za komplet (i mówimy tutaj o półce budżetowej).

Kolejną kwestią jest to, że nawet samodzielnie zmieniając koła w samochodzie prawdopodobnie i tak nie unikniesz wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym. Dlaczego? Ponieważ koła trzeba wyważyć, a nie zrobisz tego w domowych warunkach. Może Ci się wydawać, że z kołami jest wszystko w porządku (nie pojawia się bicie na kierownicy czy ściąganie), ale często wystarczy tylko drobne niedoważenie, aby miało to negatywny wpływ na układ kierowniczy, zawieszenie oraz same opony.

Poza tym dobrze się zastanów, czy aby na pewno masz czas i ochotę, by samodzielnie zająć się wymianą kół w samochodzie. Nie jest to wcale takie proste, w dodatku koła trzeba mieć gdzie przechowywać, a zajmują sporo miejsca.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie