Nie dostałeś przedmiotu kupionego na eBay? Sprawdź, co robić

Mariusz Siwko
31.12.2018

eBay to jedna z największych platform e-handlu na świecie. W Polsce nie cieszy się tak dużą popularnością, jak chociażby Allegro, ale i tak nie brakuje osób, które decydują się zrobić zakupy właśnie na tym portalu – zwłaszcza dotyczy to transakcji zagranicznych. Jeśli kupiłeś coś na eBay, ale nie dostałeś zamówionego i opłaconego przedmiotu, to wcale nie jesteś skazany na samotną walkę z potencjalnym oszustem. Jak skorzystać z pomocy eBay?

Kontakt ze sprzedawcą

Pierwszym krokiem jest próba nawiązania kontaktu z osobą, która wystawiła przedmiot na sprzedaż. Jeśli nie otrzymasz paczki w rozsądnym terminie (uwaga na wydłużony czas dostawy z zagranicy!), to poproś sprzedawcę o udostępnienie listu przewozowego. Jeśli jednak otrzymujesz żadnej odpowiedzi mailowej, zadzwoń do sprzedawcy – numer znajdziesz wchodząc w szczegóły jego konta eBay.

Otwarcie sporu w Centrum Rozstrzygania eBay

Jeśli sprzedawca nie odbiera i nie odpisuje na maile przez 10 dni od momentu zakupu, możesz już otworzyć spór. Pamiętaj, że masz na to 45 dni liczonych od dnia kupienia przedmiotu za pośrednictwem eBay. Jak przejść dość Centrum Rozstrzygania?

Mój eBay → Historia zakupów → Rozwiąż problem → Zgłoś, że nie otrzymałeś przedmiotu lub nie odpowiada on opisowi.

Rada

Podobny spór może otworzyć także w programie ochrony kupujących PayPal, o ile skorzystałeś z tej formy płatności.

Po potwierdzeniu spór zostanie otwarty, o czym eBay poinformuje sprzedawcę. Ten ma 10 dni na udzielenie odpowiedzi. Spór musi zostać rozstrzygnięty (zamknięty) w ciągu 60 dni. Pamiętaj również, że spór należy otworzyć na tym portalu eBay, na którym dokonałeś zakupu (np. jeśli kupiłeś coś na ebay.de, to nie możesz otworzyć sporu na ebay.pl i odwrotnie).

Co dalej?

Portal zażąda od sprzedawcy, aby skontaktował się z Tobą w celu wyjaśnienia całej sytuacji. W większości przypadków to rozwiązuje problem (zwykle kończy się zwrotem pieniędzy na konto kupującego). Jeśli jednak sprzedawca ignoruje wezwania, wówczas po 60 dniach od otwarcia sporu poinformuj dział ds. Zaufania i Bezpieczeństwa eBay. Dysponuje on bardzo szerokimi formami nacisku na sprzedawcę. Może np. zablokować mu konto, zabrać status SuperSprzedawcy, ogłosić przepadek opłat lub zgłosić sprawę organom ścigania.

Ostatecznym krokiem jest zwrócenie kupującemu całej kwoty przez eBay. Wówczas portal będzie już dochodzić tych pieniędzy bezpośrednio od sprzedawcy poprzez własny dział prawny. Twój udział w całym sporze na tym się kończy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie