Analiza makro-otoczenia podmiotów zorganizowanych (propozycje, narzędzia, instrumenty)
1. Wybrane determinanty analizy otoczenia biznesowego podmiotów gospodarczych funkcjonujących w erze digital
Zmienne otoczenie zazwyczaj determinuje współczesne możliwości skutecznej realizacji strategii, co jest szczególnie w Azji . Większość podmiotów gospodarczych ery digital, odpowiadając na wybrane determinanty nowej ekonomii buduje specjalistyczne, często inteligentne, instrumenty monitorowania i oceny docierających do nich sygnałów. Analiza PEST w realizacji tych zadań przewiduje wykorzystanie konsultantów zewnętrznych do skutecznego „skanowania” makro-otoczenia, w którym firma działa. PEST analizuje w trybie online czynniki:
• polityczne,
• ekonomiczne,
• społeczne,
• technologiczne.
Doświadczenie twórców sukcesu BRAZYLII i opinie L. Sojki oraz J. Tej’a wskazują, że innowacyjna koncepcja PEST w bardzo wielu przypadkach odgrywa istotną rolę w tworzeniu nowych szans realizacji strategii biznesowych. Należy jednak pamiętać, że większość z tych czynników w bardzo dużym stopniu jest jednak zwykle poza pełną kontrolą wybranego podmiotu gospodarczego, a wiele z nich zazwyczaj jest traktowanych jako zagrożenia lub możliwości. Większość czynników makro-ekonomicznych może być różna dla określonego kontynentu, kraju czy nawet regionu, a więc zwykle analiza PEST powinna być wykonywana oddzielnie i nawet odmiennie dla każdego kraju w którym jest aktywny podmiot gospodarczy. Tabela nr 1 prezentuje przykłady każdego z tych czynników.
Tab. 1. Wybrane czynniki metody PEST
Tab. 1. Wybrane czynniki metody PEST
Nazwa analizowanego czynnika |
|||
Polityczne (w tym prawne) |
Gospodarcze |
Społeczne |
Technologiczne |
Ochrona środowiska |
Wzrost gospodarczy |
Dystrybucja dochodów |
Rządowe wydatki na badania |
Polityka podatkowa |
Wielkość stóp procentowych i charakter polityki pieniężnej |
Demografia, gęstość zaludnienia, stopy wzrostu naturalnego, populacja w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym |
Poziom nowoczesności technologicznej przemysłu |
Handel międzynarodowy, regulacje i ograniczenia legislacyjne |
Wydatki rządowe |
Miejsca pracy/ mobilność społeczna |
Nowe wynalazki i rozwój nauki |
Prawo ochrony konsumentów |
Polityka ograniczania bezrobocia |
Zmiany stylu życia |
Możliwości i koszt transferu technologii |
Prawo pracy |
Podatki |
Praca, kariera zawodowa i postawy pracowników
|
Cyklu życia wyrobów i szybkość przemian technologicznych |
Charakter inspiracji rządowych organizacji |
Kursy walut |
Edukacja |
Zużycie energii i koszt pozyskania zasileń |
Jakość zarządzania sferami społecznymi i gospodarczymi |
Stopy inflacji |
Tendencje, preferencje, moda |
Tempo zmian w technologiach informacyjnych |
Stabilność polityczna |
Etapy cyklu życia biznesowego |
Zdrowie i opieka społeczna, świadomość odczuć w sprawie bezpieczeństwa społecznego |
Inspirująca rola Internetu |
Regulacje w zakresie bezpieczeństwa społeczeństwa |
Zaufanie konsumentów |
Warunki życia |
Nowe tendencje zmian w realizacji wyzwań biznesowych, technologie mobilne |
Źródło: csgstrategies.com
Praktyka wskazuje, że operacyjna realizacja analizy PEST jest realna i może być wykonana np. w czasie warsztatów z wykorzystaniem techniki "burzy mózgów" (WWW.biznes-expert.eu). Finalne wyniki i wykorzystanie rezultatów analizy PEST mogą się różnić w zależności od:
• - prowadzonej działalności gospodarczej,
• - charakteru planowania strategicznego,
• - zakresu szczegółowości planowania marketingowych,
• - preferowanych celów biznesowych,
• - rozwoju technologicznego oferowanego produktu rynkowego.
Ewolucyjne doskonalenie tego narzędzia spowodowało, że jest już czasem stosowana rozszerzona forma analiza PEST w wariancie:
- SLEPT (uzupełniona o aspekty prawne),
- STEEPLE (obejmuje aspekty: społeczne/demograficzne, technologiczne, ekonomiczne, środowiskowe (naturalne), polityczne, prawne, etyczne).
Wydaje się uzasadnione aby analizę tą metodą uzupełnić jeszcze o czynniki geograficzne, szczególnie wówczas gdy jest uzasadnione, a czasem konieczne, tworzenie nowych form organizacyjnych aktywności regionalnej np. w formie: INDUSTRIAL PARK, SCIENE CITY, innovation center czy klastrów przemysłowych.
Kazimierz W. KRUPA
przypisy:
i - Według definicji M. Portera są to geograficznie skupione i wzajemnie powiązane ekonomicznie i technologicznie firmy, wyspecjalizowani dostawcy, jednostki świadczące usług, firmy działające w pokrewnych sektorach i związane z nimi instytucje w poszczególnych dziedzinach, konkurując między sobą, lecz również współpracujące (M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa, 2005, s. 246)
ii - Więcej w: Poniatowska-Jaksch M., Koncentracja działalności gospodarczej-ewolucja koncepcji badawczej. 2008.
iii - Więcej w: WWW.klastry.pl
iv - Więcej w: “New Zealand: Trade and Enterprise” - http://www.nzte.govt.nz/section/11736.aspx.
v - Drugi determinant zaproponowany w kwantyfikacji klastrów.