Społeczeństwo Wiedzy – Nowy Wymiar Tworzenia i Użytkowania Wiedzy cz4. Podsumowanie i literatura
4. Podsumowanie
Ten bardzo szeroki i z konieczności pobieżny sposób analizy wytwarzania i cyrkulacji wiedzy w przyszłym społeczeństwie, wyjawił kilka istotnych faktów godnych rozwagi. W pierwszym rzędzie to sieciowość wiedzy, dostępność w każdym czasie i miejscu, co stwarza nieosiągalną dotąd potencję kształcenia i zaopatrywania społeczeństwa w wiedzę, dobra i usługi. Po drugie; wiedza będzie w sposób bardziej rozproszony tworzona i wykorzystywana. Zarysowują się zaś trzy główne centra wytwarzania wiedzy; badania naukowe w szkołach wyższych i instytutach, badania i projektowanie innowacyjne w gospodarce, oraz sieci społeczne (c-webs), te ostatnie jako niezwykle istotne źródła samowiedzy społecznej.
Tyle w pierwszym podejściu do zagadnienia tworzenia i użytkowania wiedzy w społeczeństwie i gospodarce. Myślę że jego zbiorowe i asocjacyjne przemyślenie na wielu szczeblach od edukacji poczynając da więcej wartościowych wniosków, koncepcji i wskazówek efektywnego i holistycznego działania.
5. Literatura
1. Bellinger G., Knowledge Management, Internet OutSights, 1998, Internet; http://www.radix.net/~crnblu/musings/kmgmt.htm
2. Toffler A. i H., Budowa Nowej Cywilizacji – Polityka Trzeciej Fali, Wyd. Zysk i Ska, Poznań, 1996.
3. Drucker P. F., Post Capitalist Society, Butterworth Heinenmann, Oxford, 1993.
4. Senge P. M., Piata Dyscyplina - teoria i praktyka organizacji uczących się,Wyd. ABC, Warszawa, 1998.
5. PogorzelskiW., Inżynieria Badań Systemowych – Prolegomena, Wyd. Pol. Warsz. Warszawa, 1999.
6. Cempel C. Nowoczesne Zagadnienia Metodologii i Filozofii Badań, (wybrane zagadnienia dla studiów doktoranckich i podyplomowych), E – skrypt, http://neur.am.put.poznan.pl
7. Ganińska H., i inni, Naukowa Biblioteka Techniczna na Początku XXI Wieku - vademecum, Zapiski Biblioteki Głównej Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002.
8. Kozłowski J., Kubielas S., Stan Nauki i Techniki w Polsce, Wyd. Kom. Bad. Naukowych, Warszawa, 2001.
9. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie Wiedzy w Organizacji, Wyd. Poltext, Warszawa, 2000.
10. Kerckhove de D., Inteligencja Otwarta, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001.
11. Szymanowski W., Perkowski R., Charakterystyka Przedsiębiorstwa Wirtualnego i Sfery jego Zastosowań, Transformacje, Maj 2001, s 51 – 84.
12. Berners-Lee T., Hengler J., Lassila O., Sieć Semantyczna, Świat Nauki, Lipiec 2001, s 40 – 49.
13. Kozłowski J., Nauka w Polsce: konieczna metamorfoza, Nauka, No 4, 1999, s 55 – 83.
14. Kulikowski J. L., Miejsce Informacji Naukowej w „Społeczeństwie Informatycznym”, Nauka, no 3, 2001, s 173 – 187.
15. Babik W., Ekologia informacji – Wyzwanie XXI wieku, Internet: http://galaxy.uci.edu.pl/~amber/referaty/.html
16. Buzan T., Buzan B., Mapy Twych Myśli, Wyd. Ravi, Łódź, 1998.
17. Dryden G., Vos J., Rewolucja w Uczeniu, Wyd. Moderski i Ska, Poznań, 2000.
18. Community Webs, CORDIS Focus, January 2002, http://www.inria.fr .
19. Dziuba T., Efektywność Ekonomiczna i Edukacyjna Systemów Zdalnego Nauczania, Transformacje, Maj 2001, s 101 – 120.
20. Cempel C., Społeczeństwo wiedzy – nowy wymiar kreowania i użytkowania wiedzy; próba sformułowania, NAUKA, No 3, 2002, s 137 – 146.
21. Cempel C., Nowoczesne Zagadnienia Metodologii i Filozofii Badań, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 2003, s 152.
Knowledge Based Society – a New Dimension of Knowledge Creation and Use
- the first approach –
Advanced societies of the world are slowly going from information based economy to economy and society based on the use, transformation and creation of knowledge. This paper is the personal trial of presentation of this complex and new problem. The entire presentation of the dimension of this human activity is given in the paper; starting from the scientific research up to the knowledge in local and state administration. All this is done taking into account the knowledge transformation, the use of information technology, and the webs. It is intended that this analysis can give some help in creation of vision and mission of universities, research institutes, and knowledge based enterprises, which intend to adopt itself to this newly created and enormous opportunity of growth and social service.
[1] Instytut Mechaniki, ul Piotrowo 3, 60 – 965 Poznań; fax 061 6652307; e-mail: czeslaw.cempel@put.poznan.pl; http://neur.am.put.poznan.pl.
[2] Na podstawie publikacji autora [Cempel02],patrz również [Cempel03].
[3] Będziemy stosować hierarchię wiodącą do piramidy mądrości; dane – informacja – wiedza – mądrość, o wzrastającej agregacji i połączeniowości, patrz np. [Bellinger98].
[4] Zgodnie z F. Bacon’em postęp rozumiem w dwu wymiarach; cywilizacyjnym ( innowacje i wynalazki) i kulturowym (rozumienie siebie i świata), patrz np. [Pogorzelski99], [Cempel01].
[5] DARPA – dawna agencja zawansowanych badań obronnych w USA.
[6] Umysły ludzkie są różne, od geniuszu twórczości do szczytów przestępczości i perwersji, ale jak widać pozytywne przeważa; podobnie jest w Internecie, mimo zalewu wirusów.
[7] Serwer – popularne określenie inteligentnego terminalu o dużej pojemności informacyjnej, z możliwością udostępniania informacji.
[8] SiliconValley w Kalifornii – synonim postępu cywilizacyjnego, zwłaszcza w technologiach informatycznych.
[9] Wg. statystyk OECD w Japonii w dziale innowacje - nauka znajduje zatrudnienie ponad 1 % ogółu zatrudnionych [Kozłowski01].
[10] Charakterystycznym przykładem jest tu komercyjne Laboratorium IBM w Zurychu, gdzie również wykazano teoretycznie możliwość teleportacji.
[11] Mapa myśli = technologia twórczej pracy umysłowej angażująca synergicznie obie półkule mózgowe, bliżej np. [Buzan98]
[12] Są trzy istotne cechy przedsiębiorstwa wirtualnego; sieciowość, efektywność, dobrowolność [Szymanowski01]
[13] Dostępność wiedzy ma również swe ujemne strony o czym mówi ekologia informacji [Babik01]