Czy warto przyjmować suplementy z lecytyną?

Lecytyna to jeden z kluczowych związków w gospodarce ludzkiego organizmu. Jej niedobory są przyczyną wielu chorób, pogorszenia pamięci oraz przyspieszonego starzenia. Nic dziwnego, że prawdziwym hitem na farmaceutycznym rynku stały się suplementy z lecytyną, szeroko reklamowane w czołowych mediach. Czy jednak rzeczywiście musimy sięgać po takie środki? Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.

Do czego jest nam potrzebna lecytyna?

Lecytyna przede wszystkim bierze udział w procesie budowy ludzkich komórek oraz tkanki mózgu. Ma ogromny wpływ na sprawne funkcjonowanie układu nerwowego, wspiera zapamiętywanie oraz koncentrację. Lecytyna usprawnia pracę wątroby, chroni ściany żołądka, umożliwia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, opóźnia procesy starzenia, przyspiesza przemianę materii i zwiększa ogólną wydolność organizmu. Ma również duże znaczenie dla utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

Prawidłowy poziom lecytyny w organizmie jest szczególnie ważny dla osób chorujących na wątrobę (szczególnie stłuszczenie i zwłóknienie tego narządu), cierpiącym na zaburzenia maniakalno-depresyjne, chorobę dwubiegunową, mającym problemy z koncentracją i pamięcią, a także walczącym z tzw. złym cholesterolem.

Zanim sięgniesz po suplementy z lecytyną

Lecytyna jest bardzo ważnym składnikiem diety, jednak można ją uzupełniać w zupełnie naturalny sposób. Jej źródła bez problemu znajdziemy w niemal każdej kuchni. Przede wszystkim lecytyny dostarczają żółtka jaj kurzych, wątróbka, fasola oraz soja. Bogactwo tego składnika stanowią także ziarna słonecznika, nierafinowany olej rzepakowy, orzechy, ryby, nabiał, zielone warzywa, oliwki czy awokado.

Warto wiedzieć, że lecytyna jest też powszechnie dodawana do wielu produktów spożywczych, między innymi pieczywa czy czekolady. Dietetycy podkreślają, że już zjedzenie 300 g dobrej jakości chleba zaspokoi 100% dziennego zapotrzebowania na lecytynę u dorosłego człowieka.

Czy zatem suplementacja jest potrzebna?

Suplementowanie lecytyny czasami jest wskazane – dotyczy to chociażby osób, które z uwagi na specyficzną dietę (np. redukcyjną), nie mogą spożywać produktów zasobnych w ten związek. Suplementację zaleca się również osobom cierpiącym na różne schorzenia, szczególnie na tle nerwowym.

Samodzielny wybór suplementu jest jednak złym pomysłem, ponieważ może to łatwo doprowadzić do przedawkowania luteiny (co również jest szkodliwe). Zawsze należy się skonsultować z lekarzem, który przepisze odpowiedni środek. W aptekach jest ogromny wybór suplementów z luteiną, przy czym wiele produktów prezentuje niską jakość i dostarcza tego związku w zbyt małej dawce.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.