Czy warto suplementować witaminę D?

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Na jej niedobory cierpi nawet 80% Polaków. Typowymi objawami są: przemęczenie, pogorszenie nastroju, apatia, senność. W naszym klimacie tradycyjna synteza witaminy D przez skórę jest bardzo utrudniona. Nic dziwnego, że furorę robią suplementy z witaminą D. Czy rzeczywiście warto po nie sięgać?

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę D

Przyjmuje się, że minimalna dzienna dawka tej witaminy powinna wynosić około 1000 jednostek. Optymalnie było jednak nie schodzić poniżej poziomu 4000 jednostek dla osoby dorosłej i 3000 jednostek dla dziecka. To całkiem sporo, co obrazuje poniższy przykład.

Gdybyśmy chcieli zaspokoić potrzeby organizmu na witaminę D tylko za pośrednictwem produktów spożywczych, musielibyśmy zjadać m.in. 20 żółtek jajka kurzego lub wypić 80 litrów mleka lub zjeść 3,5 kilograma żółtego sera. Z oczywistych powodów jest to niewykonalne.

Najskuteczniejszym naturalnym sposobem dostarczenia organizmowi witaminy D jest wspomniana już synteza przez skórę. Polacy mieszkający nad Wisłą nie mają jednak szans na to, aby w pełni wykorzystać ten proces. Wszystko przez promień padania światła słonecznego. W naszym klimacie synteza przez skórę jest najskuteczniejsza w okresie od kwietnia do września w godzinach między 10 a 15, czyli w czasie, gdy zdecydowana większość z nas siedzi zamknięta w biurze.

Co ciekawe, nawet dwutygodniowy wakacyjny wyjazd do ciepłych krajów nie rozwiąże problemu niedoboru witaminy D. Wszystko przez… kremy z filtrem, które w aż 90% ograniczają syntezę przez skórę.

Dieta też nie wystarczy

Można się spotkać z opinią, że w celu uzupełnienia niedoborów witaminy D należy włączyć do diety produkty bogate w ten składnik. To oczywiście pomoże, ale na pewno nie rozwiąże problemu. Wspomnieliśmy już o absurdalnych ilościach pokarmu, jakie trzeba byłoby przyjmować, by zapewnić sobie minimalną dawkę witaminy D.

Niemniej dieta obfitująca w bogate źródła witaminy D jest jak najbardziej wskazana u osób ze stwierdzonym niedoborem tego składnika. Warto do niej włączyć chociażby tłuste ryby – same w sobie zawierają sporo witaminy D, a do tego tłuszcz przyspiesza jej wchłanianie.

Masz niedobory witaminy D? Bez suplementacji się nie obejdzie

Podkreślamy jednak, że sposób suplementacji musi zostać uzgodniony z lekarzem, który wcześniej zapozna się z wynikami badań. Bez tego nie ma najmniejszego sensu sięgać po suplementy, ponieważ nadmiar witaminy D może być równie szkodliwy, jak jej niedobór.

Suplementację zwykle prowadzi się przez okres 3 miesięcy, po czym należy powtórzyć badania i ocenić skuteczność podjętej kuracji.  

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.