Dlaczego podczas antybiotykoterapii należy unikać wychodzenia na słońce?

Z takim zaleceniem z pewnością spotkała się każda osoba, która przyjmowała antybiotyk. Panuje powszechne przekonanie, że łączenie antybiotykoterapii z ekspozycją na słońce jest groźne dla organizmu. Dlaczego? Ponieważ niektóre antybiotyki mogą wywoływać reakcję alergiczną na promieniowanie słoneczne. Kluczowe jest tutaj jednak słowo „niektóre”.

Bierzesz jeden z tych antybiotyków? Unikaj słońca!

Listę antybiotyków wywołujących reakcję alergiczną na słońce otwiera doksycyklina, która należy do grupy tetracyklin. Ten antybiotyk najczęściej stosuje się w leczeniu infekcji układu oddechowego, układu moczowego, a także przy chorobach skórnych i dolegliwościach stomatologicznych.

Tetracyklina, którą stosuje się głównie podczas leczenia trądziku, także może wywoływać reakcję alergiczną na słońce. Podobnie jest z monocykliną, zwykle przepisywaną na reumatoidalne zapalenie stawów.

Kolejnymi antybiotykami źle reagującymi na słońce są chinolony, szczególnie ofloksacyna i perfloksacyna. Wymieńmy jeszcze sulfonamidy. Pozostałe antybiotyki nie powinny wywoływać reakcji alergicznej na słońce. Nie oznacza to jednak, że przyjmując je możesz się śmiało opalać. Decydujący głos zawsze należy do lekarza.

Czym grozi wystawianie się na słońce w trakcie antybiotykoterapii?

Przede wszystkim może to doprowadzić do powstania tzw. odczynów fototoksycznych, czyli brzydkich, często rozległych zmian na skórze. Taka reakcja jest możliwa nawet u osoby, która normalnie nie ma żadnego problemu z ekspozycją na słońce, opala się od razu na brązowo i nigdy nie uległa oparzeniom słonecznym. Wina leży po stronie konkretnego antybiotyku, który może stanowić substancję światłouczulującą.

W trakcie antybiotykoterapii może więc wystąpić nadwrażliwość na promienie słoneczne, która ustąpi zaraz po odstawieniu leku. Do tego czasu należy natomiast unikać eskpozycji na słońce. Zmiany skórne, przypominające rumień, mogą mieć łagodny przebieg, jednak znane są także przypadki dotkliwych oparzeń i powstania pęcherzy skórnych.

Jeśli jesteś w trakcie antybiotykoterapii i przyjmujesz antybiotyk z wymienionej przez nas listy, to ogranicz ekspozycję ciała na słońce do absolutnego minimum. Gdy z jakiegoś ważnego powodu musisz wyjść z domu w czasie słonecznej pogody, zabezpiecz skórę kremem z wysokim filtrem, załóż kapelusz, cienkie rękawiczki i okulary przeciwsłoneczne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.