Dolegliwości żołądkowe i trawienne po przejedzeniu: jak sobie z nimi poradzić?

Biesiadowanie jest mocno zakorzenione w polskiej kulturze. Przy suto zastawionym stole i w miłym towarzystwie łatwo jest zapomnieć o zasadach zdrowego odżywiania. Gdy puszczają hamulce i talerz wciąż wypełnia się kolejnymi smakołykami, efektem może być przejedzenie, które mocno da Ci się we znaki następnego dnia. Jak poradzić sobie z typowymi dolegliwościami żołądkowymi i trawiennymi po przejedzeniu?

Wzdęcia

Potrafią nieźle uprzykrzyć życie, a jeśli dodatkowo towarzyszą im gazy, to może dojść do bardzo kłopotliwej sytuacji. Wzdęcia są skutkiem przejedzenia się takimi produktami, jak bigos, majonez czy cebula. To efekt nagromadzenia się w żołądku i jelitach gazu, który zwyczajnie musi znaleźć ujście. Co ciekawe, z takim problemem mogą się borykać także osoby, które niekoniecznie przesadziły z jedzeniem, ale podczas biesiady dużo rozmawiały i głośno się śmiały (towarzyszy temu „połykanie” ogromnych ilości powietrza).

Co robić? Na wzdęcia najlepsze są naturalne metody, czyli wypicie herbaty z mięty pieprzowej, naparu z rumianku czy zmielonego kminku. Możesz również sięgnąć po środki dostępne w aptece.

Zgaga

Jest typowym objawem przejedzenia, ponieważ pojawia się w momencie, gdy przepona uciska na przepełniony żołądek. Nieprzypadkowo na zgagę najczęściej uskarżają się osoby otyłe lub ze znaczną nadwagą. Co ciekawe, nawracającej zgadze sprzyja też palenie papierosów, dlatego podczas biesiady lepiej jest zrezygnować z okazjonalnego puszczenia dymka.

Co robić? Najprościej będzie wypić szklankę wody z dodatkiem sody oczyszczonej. Oczywiście w aptece kupisz też środek na zgagę, jednak efekt będzie dokładnie taki sam. Kolejnego dnia po biesiadzie unikaj też picia kawy i zrezygnuj z alkoholu.

Biegunka

Nie musi być wcale efektem przejedzenia. Biegunka to zawsze sygnał, że coś niedobrego dzieje się w układzie pokarmowym. Może to być spowodowane np. zatruciem lub zjedzeniem czegoś, czego Twój żołądek nie toleruje. Jeśli biegunka jest bardzo męcząca i nie ustępuje po kilku godzinach, musisz zacząć działać.

Co robić? Przede wszystkim pij bardzo duże ilości wody, by nie dopuścić do odwodnienia organizmu (jeśli masz je w domu, możesz dodać do wody elektrolity). Stosuj też lekkostrawną dietę: sucharki, kleik ryżowy, gotowana marchewka. Po środki stopujące biegunkę sięgnij dopiero w ostateczności, gdy np. musisz wyjść z domu.

Biesiadę najlepiej jest zaplanować w takim terminie, by następnego dnia móc skupić się na odpoczynku. Na przyszłość warto również zrezygnować z serwowania gościom tłustych potraw, słodyczy czy chipsów i zastąpić je popularnymi przekąskami typu finger food (małe kanapeczki i koreczki). Trudniej jest się nimi przejeść, a świetnie pasują do każdej domowej imprezy.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.