L-Glutamina: czy warto ją suplementować?

L-Glutamina to aminokwas stanowiący aż 60% ludzkiej tkanki mięśniowej. Jest zaliczany do grupy aminokwasów endogennych, a więc organizm jest w stanie przyswoić go z dostarczanych produktów spożywczych. Nic dziwnego, że na rynku już od dawna są dostępne suplementy z L-Glutaminą, kierowane przede wszystkim do osób ćwiczących na siłowni i chcących szybko zbudować efektowną muskulaturę. Czy jednak stosowanie tego suplementu ma naprawdę sens?

Naturalne źródła L-Glutaminy

L-Glutamina nie jest żadnym „chemicznym wynalazkiem”. Występuje ona w ludzkim organizmie i jest uzupełniania na drodze zwykłej diety. Największe stężenie tego aminokwasu stwierdzono w mięsie wołowym i dziczyźnie, w jajach, nabiale oraz brokułach. Niestety, w przypadku osób, które intensywnie ćwiczą, szybko pojawiają się niedobory L-Glutaminy. Dochodzi wówczas do tzw. katabolizmu mięśniowe, czyli redukcji tkanki mięśniowej, co jest oczywiście efektem niepożądanym.

Właśnie dlatego sportowcom, szczególnie uprawiającym szeroko pojętą kulturystykę, zaleca się przyjmowanie suplementów z L-Glutaminą. Zmiana diety na taką, która jest bogata w ten aminokwas, może być na dłuższą metę uciążliwe.

Jak przyjmować L-Glutaminę?

Bezwzględnie zgodnie z zaleceniami producenta! Zwykle wystarczy około 5 gramów produktu przyjmowanych 2-3 razy w tygodniu. Z ilością L-Glutaminy nie można przesadzić, ponieważ zawsze doprowadzi do wystąpienia skutków ubocznych, które mogą być nieprzewidywalne. Przedawkowanie L-Glutaminy może powodować ogólne osłabienie organizmu czy problemy jelitowe.

Zamiar rozpoczęcia suplementacji tego aminokwasu zawsze warto też skonsultować ze swoim lekarzem rodzinnym. Wyjaśni on zasadę działania L-Glutaminy i poinformuje pacjenta o ewentualnych przeciwwskazaniach.

Czy to ma sens?

Przechodzimy do meritum. Polski Komitet Olimpijski sklasyfikował L-Glutaminę do grupy C suplementów diety dla sportowców. Oznacza to, że według fachowców nie ma żadnych wiarygodnych dowodów na to, iż aminokwas rzeczywiście przyczynia się do szybszego budowania tkanki mięśniowej czy zwiększenia wytrzymałości sportowca.

Z kolei australijski komitet olimpijski zaliczył suplement do grupy B, a więc potwierdził, że nie istnieją jednoznaczne dowody na skuteczność L-Glutaminy.

Te opinie powinny dać Ci do myślenia. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś spróbował suplementacji L-Glutaminą. Nie oczekuj jednak, że efekty będą szybkie i spektakularne. Nie ma bowiem środka, która mógłby zastąpić najważniejszy element treningu: wytrwałość.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.