Masz niedobory magnezu? Sprawdź, jak je uzupełnić, niekoniecznie dzięki suplementom

Niedobory magnezu to dość powszechna przypadłość, która często dotyka osoby żyjące w dużym stresie, przepracowane, aktywne fizycznie i stosujące niezbilansowaną dietę. Problem nie jest szczególnie poważny, o ile uda się do zdusić w zarodku. Jeśli badania krwi wykazały, że w Twoim organizmie wyraźnie brakuje magnezu, naturalnym krokiem wydaje się sięgnięcie po popularne suplementy. Zaczekaj! Najpierw wprowadź do swojej diety te produkty spożywcze, które są bogatym źródłem magnezu.

Te produkty pomogą Ci uzupełnić niedobory magnezu

Listę produktów bogatych w magnez musi otworzyć kakao. Oczywiście mamy tutaj na myśli to naturalne, gorzkie, a nie napoje „kakaopodobne”, które można kupić w hipermarketach i dyskontach.

Skoro kakao, to i czekolada. Ale uwaga! Najlepiej gorzka, nieprzetworzona, bo ona zawiera zdecydowanie najwięcej magnezu. Nie jest też aż tak tucząca, jak czekolada mleczna czy tym bardziej biała.

Fani kuchni wegetariańskiej ucieszą się na wieść, że bardzo bogatym źródłem magnezu są migdały, pestki dyni oraz kasza gryczana. Każdy z tych produktów powinien się więc znaleźć w diecie osób mających problemy z utrzymaniem prawidłowego poziomu magnezu lub cierpiących na jego okresowe niedobory.

Źródłem magnezu mogą być także napoje, w szczególności woda mineralna. Należy natomiast uważać na napoje z dodatkiem magnezu, ponieważ z reguły ma on formę organicznych związków magnezu. Lepiej rozpuszczają się one w wodzie, ale nie są tak korzystne dla ludzkiego organizmu. Ponadto bardzo często takie napoje są słodzone, a więc tuczą i paradoksalnie odwadniają.

Jakie jest zapotrzebowanie na magnez u dorosłego człowieka?

Przyjmuje się, że przeciętna dorosła osoba potrzebuje od 310 do 420 mg magnezu na dobę. Oczywiście mniejsze zapotrzebowanie mają kobiety, a znacznie większe ludzie aktywni, uprawiający sport, żyjący w ciągłym stresie i spożywający duże ilości kawy. Zapotrzebowanie na magnez gwałtownie rośnie też w okresie ciąży.

Może się zdarzyć, że sama dieta nie pomoże w uzupełnieniu niedoborów magnezu. Wówczas niezbędne będzie rozpoczęcie suplementacji. Nie należy tego jednak robić na własną rękę, ulegając reklamom. Decyzję o przyjmowaniu jakiegokolwiek suplementu trzeba uzgodnić z lekarzem.

W przypadku znacznych niedoborów sam suplement to za mało. Lekarz może więc przepisać lek zawierający duże ilości tego minerału. Zrobi to jednak wyłącznie na podstawie wyników badań krwi, a nie samego wywiadu z pacjentem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.