Witamina B12: kto powinien ją suplementować?

Suplementy diety budzą ogromne kontrowersje. Faktem jest, że wiele osób sięga po nie bez specjalnego zastanowienia, licząc na to, że kilka tabletek dziennie zagwarantuje im żelazne zdrowie. To oczywiście przykład typowo życzeniowego myślenia. Nie oznacza to jednak, że z suplementów można całkowicie zrezygnować. Niektóre osoby wręcz powinny po nie sięgać, a dobrym przykładem będzie tutaj witamina B12.

Do czego jest nam potrzebna witamina B12?

Witamina B12, inaczej nazywana kobalaminą, to związek organiczny biorący udział w procesie produkcji czerwonych krwinek. Jej niedobory mogą więc skończyć się nawet anemią. Ponadto prawidłowy poziom witaminy B12 jest niezbędny do zapewnienia właściwej pracy mózgu, całego układu nerwowego oraz układu krwionośnego.

Zaletą witaminy B12 jest to, że znajdziemy ją w licznych produktach spożywczych. Osoby stosujące zbilansowaną, zdrową dietę, bardzo rzadko cierpią więc na niedobory kobalaminy. Jej naturalnym źródłem są przede wszystkim produkty odzwierzęce, w tym:

  • Mięso
  • Ryby
  • Mleko
  • Ser
  • Jaja
  • Wędliny

Nietrudno się zatem domyślić, że odbiorcami suplementów diety z witaminą B12 są przede wszystkim osoby będące na diecie wegańskiej, czyli całkowicie wykluczającej jedzenie jakichkolwiek produktów pochodzenie zwierzęcego.

Weganie a witamina B12

Dieta wegańska uchodzi za bardzo zdrową, ale ma liczne minusy. Wśród nich należy wymienić właśnie wysokie ryzyko wystąpienia niedoborów żywieniowych. Aby temu przeciwdziałać, weganie powinni stosować suplementację – zwłaszcza witaminy B12.

Wśród produktów roślinnych, dopuszczalnych w diecie wegańskiej, a zasobnych w witaminę B12, można wymienić chociażby drożdże spożywcze oraz pastę miso. Problem w tym, że zawartość kobalaminy w tych produktach jest na tyle niewielka, że weganin musiałby je jeść praktycznie non stop, aby uzupełnić niedobory witaminy B12. Trudno sobie wyobrazić taki scenariusz.

Najlepszym rozwiązaniem będzie zatem suplementacja. Warto przy tym zaznaczyć, że witaminy B12 nie da się przedawkować, a więc można bez obaw sięgać po apteczne suplementy. Mimo wszystko zalecamy jednak wcześniejszą konsultację lekarską, najlepiej połączoną z badaniami krwi.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.