8 rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim otworzysz salon kosmetyczny

Mariusz Siwko
25.07.2023

Własna działalność gospodarcza w branży beauty to ogromna satysfakcja, ale i spore wyzwanie. Najtrudniejsze, jak to zwykle bywa, są początki – zwłaszcza przedsiębiorcom bez doświadczenia ciężko jest się rozeznać w procedurach i stworzyć dobry biznesplan. Jeśli więc planujesz otworzyć salon kosmetyczny, sprawdź, o co należy zadbać, aby odnieść sukces.

Rozeznanie rynku

Branża beauty przeżywa w ostatnim czasie rozkwit. Właśnie dlatego zanim otworzysz salon kosmetyczny, warto zorientować się, czy na rynku jest zapotrzebowanie na kolejny tego typu obiekt. Sporządź listę salonów w okolicy, zadzwoń do każdego i zorientuj się w cenach i terminach usług – jeśli na zabieg trzeba długo czekać, wówczas masz pewność, że twój salon przyjęty będzie z entuzjazmem. Dużym atutem jest także zaproponowanie klientom usług, których brakuje u konkurencji.

Założenie działalności gospodarczej

Zakładanie firmy, zwłaszcza jednoosobowej działalności gospodarczej, w większości branż wygląda tak samo i jest dosyć proste. Wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1 (papierowo lub online) i złożyć go osobiście lub przez Internet w odpowiednim wydziale gminy. Konieczne będzie wskazanie m.in. nazwy nowego przedsiębiorstwa, adresu wykonywania działalności i przeważającego kodu PKD. Niezbędne jest również zgłoszenie do ZUS.

Niezbędne dokumenty

W przypadku niektórych branż, poza samym założeniem działalności, konieczne jest również przedstawienie innych wymaganych dokumentów. W przypadku gabinetu kosmetycznego potrzebna jest pozytywna opinia Sanepidu. Aby ją uzyskać, należy przedłożyć projekt technologiczny lokalu, składający się z części graficznej (stanowiącej plan salonu, wraz z zaznaczonymi sprzętami) oraz części opisowej (doprecyzowującej graficzną). Więcej o zasadach przygotowania projektu przeczytasz na https://horeca-design.pl/projekty-technologiczne-salonow-beauty/. To prawdopodobnie najtrudniejszy element zakładania gabinetu kosmetycznego, dlatego wykonanie lepiej powierzyć fachowcom.

Wybór lokalu

Dla klientów ogromne znaczenie będzie miał sam lokal. Powinien on być łatwo dostępny i posiadać parking. Istotny jest również klimat panujący w środku. Na niekorzyść nowej działalności podziała np. zaniedbane podwórko czy nieestetyczna klatka schodowa. Zanim więc zdecydujesz się na zakup lub najem konkretnego lokalu, lepiej zobaczyć kilka opcji i wybrać tę, która będzie budziła najprzyjemniejsze skojarzenia.

Rozkład wnętrza

Nie mniej ważny jest wygląd samego lokalu i wygoda jego użytkowania. Warto zadbać o komfort zarówno klientów, jak i pracowników salonu – a więc o łatwy dostęp do toalety, odpowiednio przestronne pomieszczenia czy możliwość wydzielenia indywidualnych gabinetów przynajmniej na potrzeby niektórych zabiegów. Nie zapominaj także o szatni czy też praktycznych schowkach, w których można umieścić torebkę na czas wizyty.

Wymagane wyposażenie

Sprzęty, które trzeba kupić do salonu kosmetycznego, w dużej mierze zależą od zabiegów, jakie będą wykonywane. Do niezbędnych elementów, jakie należy ująć również w projekcie technologicznym, należą m.in. punkty dostępu do bieżącej wody i sanitariaty dla klientów i dla personelu. Prawdopodobnie nie na wszystkie urządzenia będziesz mogła pozwolić sobie od razu. Warto również zastanowić się nad formami finansowania (np. kredyt, leasing).

Rodzaj świadczonych usług

Aby zwiększyć swoje szanse na tle konkurencji, warto zaproponować usługi, których nie oferują inne salony w okolicy. Najistotniejszy jest jednak profesjonalizm – wykonywanie każdego zabiegu poleć osobom posiadającym odpowiednie wykształcenie i doświadczenie. Zawsze warto również inwestować w rozwój własny oraz kadry (np. w szkolenia i kursy specjalistyczne).

Marketing i zdobywanie klientów

Żaden biznes nie ma szans zaistnieć, jeśli nie zostanie wcześniej rozreklamowany. Ponieważ środki na marketing są przeważnie mocno ograniczone, zastanów się nad tanimi formami promocji – np. kampanie lokalne w mediach społecznościowych czy rozdawanie ulotek w najbliższej okolicy lokalu. Aby zatrzymać klientów, warto natomiast proponować im programy lojalnościowe i specjalne bonusy – wówczas zwiększa się również szansa na to, że polecą twój salon znajomym i reklama nastąpi za pośrednictwem poczty pantoflowej.

Otwieranie własnego biznesu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. To jednak nie powinno oznaczać rezygnacji ze swoich celów. Do rozpoczęcia działalności gospodarczej trzeba przede wszystkim dobrze się przygotować. Starannie przygotowany plan, komplet dokumentów, rozeznanie rynku i skuteczny marketing jeszcze nie gwarantują sukcesu, ale na pewno wyraźnie przybliżają do niego nowego przedsiębiorcę.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie