W nowoczesnym marketingu wiele mówi się o potrzebie budowania świadomości marki. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest identyfikacja wizualna i spójna wizja firmy. To podstawowe czynniki, które pozwalają klientom na łatwiejszą identyfikację z produktami lub usługami przedsiębiorstwa. Niewielu troszczy się jednak o monitoring i badania wizerunku marki, które mogłyby wskazać, czy założenia firmy pokrywają się z rzeczywistością. Czym jest audyt wizerunku marki? W jaki sposób korzystać z tego narzędzia?
To narzędzia marketingowe polega na obiektywnej, wieloaspektowej ocenie wizerunku marki. Profesjonalne agencje public relations, jak np. Consulting'n more z Warszawy, przeprowadzają badania wizerunku zarówno w mediach społecznościowych, szeroko rozumianej sieci (np. fora internetowe, artykuły na blogach, portalach branżowych itd.), ale również wśród konsumentów bądź samych pracowników organizacji (np. w przypadku wielkich korporacji). Celem takiego badania jest rozpoznanie zasięgu rozpoznawalności marki, asocjacji, jakie klienci czy pracownicy mają z daną marką, a także ocena komunikacji społecznej – dzięki audytowi możemy sprawdzić, czy rzeczywisty przekaz na temat marki jest zgodny z przyjętym przez firmę planem. W ogólnej ocenie możemy też stwierdzić, czy przyjęta strategia marketingowa jest skuteczna, czy też przeciwnie – wymaga korekt lub zupełnie nowego planu.
Audyt wizerunku marki warto przeprowadzać cyklicznie, by monitorować jakość działań marketingowych. Jeśli jednak dotąd Twoja firma nie korzystała z tego rodzaju narzędzia, jest kilka sytuacji, w których szczególnie warto przeprowadzić tego rodzaju ocenę. Pierwszym wskazaniem może być nagła utrata klientów. Jeśli nie potrafisz wyjaśnić, dlaczego nagle Twój produkt stracił zainteresowanie, być może zaburzona została komunikacja zewnętrzna – nawet jeden artykuł przedstawiający Twą markę w niekorzystnym świetle ma dziś ogromną moc. W ciągu kilku sekund może zostać udostępniony w mediach społecznościowych i dotrzeć do rzeszy potencjalnych odbiorców. Audyt mógłby pozwolić zidentyfikować tego rodzaju zagrożenie. Cykliczne wykorzystywanie tego narzędzia może też uchronić Twoją firmę przed nieuczciwymi działaniami konkurencji, wymierzonymi w dobrą reputację marki. Inną przesłanką przeprowadzenia takiego badania jest ekspansja, poszukiwanie nowych klientów. Dzięki audytowi możemy sprawdzić zasięg rozpoznawalności firmy i zaplanować kampanię promocyjną wśród określonej grupy docelowej.
Wynikiem audytu wizerunku będzie wieloaspektowa analiza wszelkich podejmowanych przez firmę działań marketingowych, zarówno tych skierowanych do klientów wewnętrznych (osoby bezpośrednio związane z marką – np. pracownicy), jak i klientów zewnętrznych. Poznasz słabe i mocne strony Twojej marki i będziesz mógł skorygować przyjętą strategię marketingową. Przed przystąpieniem do audytu warto jednak określić sobie, co ma być jego głównym celem i na tej podstawie poszukać agencji PR, która przeprowadzi określony rodzaj audytu.
Artykuł partnera.