Audyt wizerunku marki jako narzędzie public relations

Piotr Kowalczyk
13.11.2019

W nowoczesnym marketingu wiele mówi się o potrzebie budowania świadomości marki. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest identyfikacja wizualna i spójna wizja firmy. To podstawowe czynniki, które pozwalają klientom na łatwiejszą identyfikację z produktami lub usługami przedsiębiorstwa. Niewielu troszczy się jednak o monitoring i badania wizerunku marki, które mogłyby wskazać, czy założenia firmy pokrywają się z rzeczywistością. Czym jest audyt wizerunku marki? W jaki sposób korzystać z tego narzędzia?

Czym jest audyt wizerunku marki?

To narzędzia marketingowe polega na obiektywnej, wieloaspektowej ocenie wizerunku marki. Profesjonalne agencje public relations, jak np. Consulting'n more z Warszawy, przeprowadzają badania wizerunku zarówno w mediach społecznościowych, szeroko rozumianej sieci (np. fora internetowe, artykuły na blogach, portalach branżowych itd.), ale również wśród konsumentów bądź samych pracowników organizacji (np. w przypadku wielkich korporacji). Celem takiego badania jest rozpoznanie zasięgu rozpoznawalności marki, asocjacji, jakie klienci czy pracownicy mają z daną marką, a także ocena komunikacji społecznej – dzięki audytowi możemy sprawdzić, czy rzeczywisty przekaz na temat marki jest zgodny z przyjętym przez firmę planem. W ogólnej ocenie możemy też stwierdzić, czy przyjęta strategia marketingowa jest skuteczna, czy też przeciwnie – wymaga korekt lub zupełnie nowego planu.

Kiedy warto zastanowić się nad audytem wizerunku? 

Audyt wizerunku marki warto przeprowadzać cyklicznie, by monitorować jakość działań marketingowych. Jeśli jednak dotąd Twoja firma nie korzystała z tego rodzaju narzędzia, jest kilka sytuacji, w których szczególnie warto przeprowadzić tego rodzaju ocenę. Pierwszym wskazaniem może być nagła utrata klientów. Jeśli nie potrafisz wyjaśnić, dlaczego nagle Twój produkt stracił zainteresowanie, być może zaburzona została komunikacja zewnętrzna – nawet jeden artykuł przedstawiający Twą markę w niekorzystnym świetle ma dziś ogromną moc. W ciągu kilku sekund może zostać udostępniony w mediach społecznościowych i dotrzeć do rzeszy potencjalnych odbiorców. Audyt mógłby pozwolić zidentyfikować tego rodzaju zagrożenie. Cykliczne wykorzystywanie tego narzędzia może też uchronić Twoją firmę przed nieuczciwymi działaniami konkurencji, wymierzonymi w dobrą reputację marki. Inną przesłanką przeprowadzenia takiego badania jest ekspansja, poszukiwanie nowych klientów. Dzięki audytowi możemy sprawdzić zasięg rozpoznawalności firmy i zaplanować kampanię promocyjną wśród określonej grupy docelowej. 

Zalety audytu

Wynikiem audytu wizerunku będzie wieloaspektowa analiza wszelkich podejmowanych przez firmę działań marketingowych, zarówno tych skierowanych do klientów wewnętrznych (osoby bezpośrednio związane z marką – np. pracownicy), jak i klientów zewnętrznych. Poznasz słabe i mocne strony Twojej marki i będziesz mógł skorygować przyjętą strategię marketingową. Przed przystąpieniem do audytu warto jednak określić sobie, co ma być jego głównym celem i na tej podstawie poszukać agencji PR, która przeprowadzi określony rodzaj audytu.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie