Czy każdemu można zrobić przelew na telefon i ile to trwa?

Krzysztof Jagielski
29.11.2023

Przelew na telefon BLIK to usługa niezwykle wygodna i ogólnie dostępna w większości polskich banków. Do realizacji takiego przelewu wystarczy numer telefonu odbiorcy, a pieniądze natychmiast znajdą się na jego koncie. Operacja realizowana jest on-line poprzez system Express Elixir, którego operatorem jest KIR. Czy każdy może otrzymać taki przelew?

Szybki przelew na numer telefonu BLIK

Dzisiaj nie potrzebujemy już nosić przy sobie portfela z kartami czy gotówką. Nowoczesne smartfony z funkcją NFC zapewniają nam wygodne opcje płacenia poprzez np. przykładanie telefonu do terminala płatniczego. Rozwiązania w zakresie płatności mobilnych poszły jednak o wiele dalej. Przelew na numer telefonu BLIK gwarantuje nam obecnie możliwość przekazywania pieniędzy innym osobom bez konieczności robienia tradycyjnego przelewu lub wyjmowania gotówki z bankomatu. BLIK to niezwykle proste i intuicyjne w obsłudze narzędzie, które staje się coraz bardziej lubianym i powszechnym sposobem przekazywania pieniędzy między różnymi rachunkami bankowymi.

Co istotne, taki przelew trwa zazwyczaj kilka sekund! Jednak czy każdy może otrzymać taki przelew?

Tylko zarejestrowany numer

Numer telefonu, jakim posługuje się dana osoba, musi zostać zarejestrowany w systemie BLIK (w tzw. bazie numerów PSP).

Po wybraniu numeru telefonu osoby, której chcemy przelać pieniądze, w pierwszej kolejności ma miejsce weryfikacja czy numer jest zarejestrowany w bazie PSP oraz do jakiego rachunku jest on przypisany.

Następnie ma miejsce automatyczna zamiana numeru telefonu na odpowiadający mu numer rachunku bankowego. System Express Elixir otrzymuje dane o zleconej płatności z 26-cyfrowym numerem rachunku. Dzięki temu możliwe jest natychmiastowe przetworzenie i rozliczenie płatności, a pieniądze od razu trafiają na konto odbiorcy. Przelew na telefon realizowany jest przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, również w weekendy i święta.

Numer, który nie widnieje w bazie BLIK

Jeżeli wysyłamy przelew na numer telefonu osobie, która nie korzysta jeszcze z takiej formy płatności (jej numer telefonu nie widnieje w bazie PSP), wówczas otrzymamy informację od banku, że realizacja takiego przelewu jest niemożliwa. Bank może dodatkowo powiadomić odbiorcę, że taki przelew czeka na odebranie i aby go otrzymać, konieczne jest dołączenie do systemu. Jeśli odbiorca przelewu tego nie zrobi w określonym czasie, pieniądze wracają na rachunek nadawcy.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie