Diagnostyka układu kierowniczego: jak często jest konieczna i które części są najbardziej narażone na awarie?

Marek Szydełko
03.11.2023

Układ kierowniczy to kluczowy system w każdym samochodzie, który zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wiele części układu kierowniczego może ulec awarii, dlatego ważne jest monitorowanie jego stanu i przeprowadzanie niezbędnych napraw w odpowiednim czasie.

Diagnostyka układu kierowniczego: dlaczego jest ważna?

Po pierwsze, procedura ta pomaga zidentyfikować wszelkie usterki lub zużycie układu kierowniczego. Jeśli zespół ten nie działa prawidłowo, może to doprowadzić do wypadku. Na przykład nieprawidłowo działający mechanizm kierowniczy może powodować trudności w kierowaniu pojazdem, co może prowadzić do utraty kontroli.

Po drugie, regularna diagnostyka może zapobiec kosztownym naprawom. Wcześnie wykryte problemy są łatwiejsze i tańsze do naprawienia. Jeśli problemy są ignorowane, mogą się pogłębiać i prowadzić do poważnych awarii wymagających poważnych napraw.

Które części są najbardziej narażone na awarie?

Zespół ten składa się z wielu części, a każda z nich może wymagać uwagi. Poniżej wymieniono niektóre z najczęstszych części układu kierowniczego, które mogą ulec awarii.

  • Mechanizm kierowniczy. Jest to główna część układu, która przekształca ruchy obrotowe kierownicy w ruchy boczne przednich kół. Zużycie lub uszkodzenie tej części może prowadzić do złego prowadzenia pojazdu.
  • Łącznik układu kierowniczego. Element ten łączy mechanizm kierowniczy z przednimi kołami. Zużyty lub pęknięty drążek kierowniczy może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
  • Pompa wspomagania układu kierowniczego. Jeśli pojazd jest wyposażony w układ wspomagania kierownicy, pompa wspomagania odgrywa ważną rolę w zapewnieniu płynnego i łatwego kierowania. Problemy z pompą mogą prowadzić do trudności w pokonywaniu zakrętów.
  • Wał kierownicy. Część łącząca kierownicę z mechanizmem kierowniczym. Zużycie lub pęknięcie tego elementu może powodować wibracje i nierówne kierowanie pojazdem.
  • Skrzynia biegów. Problemy ze skrzynią biegów mogą spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
  • Kolumna kierownicy. Problemy z tym elementem mogą powodować trudności w kierowaniu pojazdem.

Aby zapobiec poważnym problemom, regularna diagnostyka i konserwacja elementów układu kierowniczego jest istotną częścią dbania o samochód.

Jak często potrzebna jest diagnostyka układu kierowniczego?

Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się przeprowadzanie diagnostyki co 20 000-30 000 kilometrów przebiegu lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Częstotliwość diagnostyki zależy również od kilku czynników, w tym: 

  • marki i modelu pojazdu
  • warunków eksploatacji;
  • indywidualnych potrzeb właściciela. 

Jeśli podejrzewasz problemy z układem kierowniczym, nie czekaj do następnej zaplanowanej diagnostyki. Jak najszybciej skontaktuj się z profesjonalistą. Oznaki problemów mogą obejmować hałasy, wibracje, trudności w pokonywaniu zakrętów lub nieprawidłową pozycję kierownicy w położeniu neutralnym.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie