Komunikacja marketingowa w social mediach – o czym warto pamiętać?

Maciej Piwowski
23.10.2020

Facebook, Instagram, YouTube czy LinkedIn to nie tylko portale społecznościowe, lecz także platformy marketingowe o wyjątkowo dużym zasięgu i możliwościach. O czym warto pamiętać, wykorzystując je do komunikacji z klientem? Oto kilka podpowiedzi.

Klient

Prowadząc komunikację – nie tylko marketingową, ale tak naprawdę każdą – warto przede wszystkim pamiętać o swoim rozmówcy. W mediach społecznościowych jest nim internauta, użytkownik danego portalu, konsument, a wreszcie klient. W końcu to z myślą o nim opracowujesz swój produkt lub usługę. To jego problem chcesz za ich pomocą rozwiązać. Dlatego powinieneś się do swojego odbiorcy bezpośrednio zwracać, słuchać go oraz odpowiadać na jego pytania i ewentualne zarzuty.

Media społecznościowe są doskonałą platformą do tego rodzaju rozmów, a to za sprawą reakcji, komentarzy, ocen, wiadomości prywatnych czy ankiet. Wejdź za ich pośrednictwem w interakcję ze swoim odbiorcą, aby go lepiej poznać i zbudować z nim trwałe relacje. Obie strony z pewnością na tym zyskają.

Merytoryka

Trudno mówić o skutecznej komunikacji bez zaufania. Aby Twoi odbiorcy Cię nim obdarzyli, powinieneś być dla nich wiarygodny. Co możesz zrobić, aby się im w ten sposób zaprezentować?

  • Postaw na content. Udostępniaj swoim odbiorcom użyteczne i interesujące treści wysokiej jakości. Zbudujesz w ten sposób swój wizerunek eksperta i sprawisz, że użytkownicy będą do Ciebie wracali po więcej informacji.
  • Zadbaj o poprawność. Przede wszystkim tę merytoryczną, ale również stylistyczną i językową. Zła ortografia czy interpunkcja nie tylko obniży wiarygodność danej treści, ale też znacznie utrudni jej odbiór.
  • Określ jasne reguły, trzymaj się ich i wymagaj tego od innych. Chodzi tu przede wszystkim o utrzymanie dyskusji na odpowiednim poziomie. Kulturalnie i merytorycznie odnoś się do rzeczowych zarzutów, a komentarze wulgarne lub rozpowszechniające fake newsy – usuwaj.
  • Graj fair. Udostępniając cudze treści na swoim profilu, upewnij się, że nie łamiesz praw autorskich i koniecznie wskaż twórcę. W sieci bardzo łatwo o nadużycie w tym obszarze, nawet mimowolne, dlatego warto zwracać na tę kwestię szczególną uwagę.

Zarządzanie

Ze względu na dużą liczbę użytkowników oraz ich intensywną aktywność, social media to obszar wyjątkowo dynamiczny i nieprzewidywalny. Dlatego jeśli nie chcesz, aby komunikacja wymknęła Ci się spod kontroli, powinieneś nią właściwie zarządzać.

Zacząć należy od opracowania strategii komunikacji, czyli sprecyzowania tego do kogo, o czym, za pośrednictwem jakich narzędzi itp. będziesz mówić. Swoją aktywność w social mediach powinieneś następnie odpowiednio zaplanować, tworząc harmonogram postów. Moderuj dyskusję toczącą się na Twoim społecznościowym profilu i reaguj na kryzysy. Koniecznie wykorzystuj też narzędzia, które pomogą Ci w planowaniu i prowadzeniu komunikacji oraz zarządzaniu nią. Np. w przypadku popularnego Facebooka może to być Audience Insight (inaczej Statystyki grup odbiorców).

Dalsze wskazówki na temat tego, jak zarządzać komunikacją w mediach społecznościowych oraz prowadzić skuteczny social media marketing, znajdziesz w „Kopalni wiedzy” agencji Tears of Joy. Odwiedź jej stronę i dowiedz się więcej!

Artykuł partnera serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.