Marketing internetowy - podstawy, o których musisz wiedzieć!

Krzysztof Jagielski
31.01.2022

Internet to niezgłębiona skarbnica możliwości. W dzisiejszych czasach oferuje mnóstwo szans na prężny rozwój i pomyślne osiągnięcie sukcesu, ale także szeroką zauważalność. Często można spotkać się ze stwierdzeniami, mówiącymi o tym, że „jeśli nie ma Cię w sieci to nie istniejesz”, gdyż to właśnie w sieci najczęściej poszukujemy interesujących nas produktów i usług. Przy ich oferowaniu konieczny jest dobry marketing, ale czym tak naprawdę jest marketing internetowy? Czy agencje marketingowe mogą swoją pracą doprowadzić do sukcesu marki?

Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy to nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych dotyczących danej marki lub jej produktów i usług w Internecie. Czy jest to coś, czemu należy się szczególnie przyjrzeć planując rozwój lub założenie własnej firmy? Zdecydowanie tak. Internet jest jednym z podstawowych narzędzi czerpania wiedzy o otaczającym nas świecie. To w sieci szukamy recenzji, opinii i testów, nowych rozwiązań i poleceń. Dlatego obecność marki na stronach i serwisach internetowych jest niezwykle ważna, a prawidłowe prowadzenie działań promocyjnych może być gwarantem osiągnięcia sukcesu, ale też zwyczajnego utrzymania się na rynku i wyjścia z cienia konkurencji. Marketing internetowy, dzięki dobrze stworzonym treściom kierowanym do odpowiedniego grona odbiorców jest w stanie zminimalizować koszty promocji oraz zwiększyć sprzedaż w przeciwieństwie korzystania tradycyjnych środków.

Czy reklama w Internecie jest lepsza od reklamy w prasie i telewizji?

Marketing internetowy pozwala na pomyślne wypromowanie treści, towarów i usług w stosunkowo krótkim czasie przy nie tak dużym nakładzie finansowym, jak w przypadku tradycyjnych nośników obecnych w przestrzeni publicznej. Bardzo często małe firmy lub te, które dopiero zaczynają przygodę, nie mogą pozwolić sobie na wydawanie tysięcy, a nawet dziesiątek tysięcy na reklamę na przykład w telewizji. Internet jest wtedy świetnym rozwiązaniem. Umożliwia on nie tylko stworzenie określonej grupy odbiorców, którzy będą zainteresowani naszymi produktami, ale także pozwala wyczuć moment i określić czas trwania kampanii promocyjnej. W przypadku telewizji, radia, prasy lub przydrożnych banerów, nasze reklamy mogą trafić do zupełnie przypadkowych osób, którzy niekoniecznie są zainteresowani świadczonym usługami, a pieniądze przeznaczone na tego typu promocję mogą zostać zainwestowane „na ślepo”. Dużym plusem jest również to, że działania marketingowe prowadzone w Internecie można bardzo łatwo rozliczać i monitorować poprzez dostępne statystyki.

Gdzie promować swoją firmę w sieci?

Istnieje mnóstwo portali, które mogą być dobrym miejscem do promocji własnych działań. Oczywiście wybór tych, na których warto się skupić najbardziej związany jest z charakterem firmy oraz grupą docelową, do której chcemy się kierować z ofertą naszej marki. Kluczem do sukcesu może okazać się strona internetowa, która dobrze wypozycjonowana będzie prezentować naszą ofertę oraz przybliży odwiedzającym sylwetkę firmy. Dzięki opcji newslettera, do którego będą zapisywać się zainteresowani na stronie internetowej można docierać bezpośrednio do potencjalnych klientów z nowościami, a prowadzony na stronie blog może być dobrym źródłem fachowej wiedzy. Duże zasięgi można osiągnąć poprzez działania prowadzone na kanałach w social mediach, takich jak LinkedIn, Instagram, Facebook czy TikTok, a przy wyborze tego „głównego” kanału oraz sposobu promocji marki warto posiłkować się analizami i trendami dostępnymi w Internecie.

Zalety marketingu internetowego

Marketing internetowy daje ogrom możliwości i zalet. Prócz tych wspomnianych wcześniej warto też wspomnieć o innych, kluczowych dla osiągnięcia marketingowego sukcesu w sieci, są to między innymi:

  • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem poprzez pocztę e-mail oraz komunikatory, organizowanie spotkań, webinarów i tematycznych konferencji zdalnych z elementami promocji oferty, produktów i usług,
  • dostęp do wielu statystyk dotyczących zarówno ruchu na stronie jak i wyników promocji oraz kontrola wydatków poniesionych na działania promocyjne, dzięki czemu efekty będą miały charakter w pełni mierzalny,
  • personalizacja reklam i treści docierających do klientów, przez co mamy większą pewność, że promowane materiały nie trafią do przypadkowych osób,
  • media społecznościowe pozwalają generować zasięg organiczny poprzez interakcje (w tym udostępnienia), dzięki któremu koszty związane z finansowaniem kolejnych reklam mogą być mniejsze,
  • szansa współpracy z blogerami i influencerami, którzy staną się twarzami marki i wypromują ją wewnątrz swojego grona często zaufanych odbiorców,
  • możliwość otrzymywania recenzji i ocen od klientów, dzięki czemu potencjalni zainteresowani mogą bliżej poznać firmę, także z perspektywy konsumenta.

Podsumowanie

Marketing internetowy to potężne narzędzie, które może w dzisiejszych czasach być gwarantem sukcesu. W sieci dostępne jest wiele szkoleń oraz poradników dotyczących odpowiedniego prowadzenia działań w zakresie e-marketingu. Nie jest to z pewnością prosta rzecz, ale na rynku istnieje wiele agencji marketingowych, które w odpowiedni sposób poprowadzą promocję firmy w internecie.

Materiał powstał we współpracy z firmą 3-a.eu

 

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie