Opony do motocykli: najczęstsze błędy popełnianie przy zakupie

Remigisz Szulc
05.02.2020

Szukasz nowych opon do Twojego motocykla? A może masz skuter i widzisz, że czas najwyższy pomyśleć o zmianie zużytego ogumienia? Zacznij od przeczytania naszego poradnika. Wymieniamy w nim najczęstsze błędy, jakie właściciele jednośladów popełniają na etapie wyboru oraz zakupu opon do motocykli i skuterów. Mogą one zdecydować o tym, że ogumienie w ogóle nie będzie pasować do maszyny lub – co gorsza – narazi kierowcę na niebezpieczeństwo i zupełnie niepotrzebne koszty.

Opona „no name”

Zakup nowych opon do motocykla czy skutera wiąże się oczywiście ze sporym wydatkiem, ale tutaj naprawdę nie ma miejsca na przesadne oszczędności. Zawsze lepiej jest poszukać promocji na markowe opony motocyklowe, niż inwestować w ogumienie nieznanego producenta. Szczególnie przestrzegamy tutaj przed modelami chińskich marek, które pomimo dobrego marketingu i bezkonkurencyjnych cen nie cieszą się zaufaniem doświadczonych motocyklistów.

Jeśli chodzi o polecanych, sprawdzonych producentów, to zdecydowanie można tutaj wymienić takie marki, jak Pirelli, Metzeler, Michelin czy Dunlop.

Niewłaściwy rodzaj opony

Na pewno wiesz, że w kategorii opon do motocykli mamy znacznie szerszy wybór rodzajów ogumienia, niż ma to miejsce w przypadku opon samochodowych. Wynika to z tego, że opony zawsze dobiera się pod kątem przeznaczenia konkretnego motocykla oraz preferencji właściciela w zakresie rodzaju nawierzchni czy stylu jazdy. Już wyjaśniamy, o co tutaj chodzi.

Załóżmy, że masz sportowy motocykl, którym od czasu do czasu wybierasz się na tor, a najczęściej jeździsz nim po równej, asfaltowej drodze. Będziesz zatem potrzebować gładkich opon z wyraźnymi nacięciami, które zapewniają doskonałą przyczepność – ale jednocześnie szybko się zużywają. W tej kategorii dobrymi opiniami wśród motocyklowej braci cieszą się takie modele, jak chociażby Michelin Pilot czy Pirelli Angel oraz Diablo.

Jeśli natomiast Twój motocykl to typowe enduro, opony sportowe do niczego Ci się nie przydadzą. Potrzebujesz ogumienia z kategorii cross, które ma charakterystyczny bieżnik typu kostka. Takie opony idealnie nadają się na błoto, kamienie, drogi gruntowe, bezdroża, jazdę po górach etc. Nie sprawdzą się natomiast na gładkiej nawierzchni, bo po prostu nie zapewnią Ci choćby minimalnego komfortu z uwagi na przenoszenie silnych drgań na kierownicę.

Zły rozmiar

Niektórzy kupują opony w złym rozmiarze świadomie, inni przez przypadek. Zawsze jest to jednak słaby pomysł. Punktem wyjścia do wyboru opony motocyklowej powinny być zalecenia producenta. Nie ma żadnego powodu, by np. zmieniać oponę na tył czy na przód na większą, mającą więcej cali lub wyższy profil, ponieważ może się to negatywnie odbić na charakterystyce pracy zawieszenia.

Zakup starej opony

Nie chodzi tutaj wcale o używane ogumienie, ale o opony fabrycznie nowe, jednak długo leżakujące w magazynie producenta czy sprzedawcy. Rok produkcji to bardzo ważny parametr, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Jeśli opony są starsze niż 5 lat, a w dodatku były źle przechowywane (co jest niemal pewne), to nie jesteśmy w stanie przewidzieć ich zachowania na drodze. Nie warto więc kupować starych opon do motocykla, nawet jeśli cena jest wyjątkowo atrakcyjna (z czegoś to przecież wynika).

Niezwracanie uwagi na to, czy opona jest bezdętkowa

Myślisz, że to nie ma żadnego znaczenia? Zmienisz zdanie, gdy podczas szybkiej jazdy dętka w oponie zostanie przebita. Jest to nie tylko bardzo niebezpieczne, ale również kłopotliwe – z przebitą dętką nie da się dalej jechać i albo trzeba zmienić oponę na miejscu, albo liczyć na pomoc drogową. Pod względem komfortu i bezpieczeństwa dużo lepiej wypada opona bezdętkowa, z której w momencie przebicia wolniej uchodzi powietrze.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie