Wentyle samochodowe - wszystko co musisz wiedziec

Mateusz Nowak
04.04.2024

Wentyle samochodowe są małe, ale są bardzo ważne dla każdego pojazdu mechanicznego. W końcu to dzięki nim można cieszyć się odpowiednim ciśnieniem w oponach, co ma też duże przełożenie na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na bieżąco należy kontrolować stan techniczny swoich wentylów, ponieważ w ten sposób można w łatwy sposób doprowadzić nie tylko do uszkodzenia opon, ale także samochodu. W jednym miejscu zebraliśmy dla Was najważniejsze informacje na temat wentylów do pojazdów mechanicznych.

Wentyle w samochodach

Aktualnie do dyspozycji są aż trzy rodzaje wentylów, które wykorzystywane są nie tylko przy dętkach, ale także oponach. Fachowo mówi się na nie zawory pneumatyczne jednostronnego działania, które pomagają zadbać o prawidłowe ciśnienie i je w odpowiedni sposób wyregulować. W sklepach możecie otrzymać następujące rodzaje wentylów:

  • American valve - nazywane także zaworami amerykańskimi lub Schradera. To ten rodzaj wentylów, który znaleźć można w większości samochodów. Chociaż wielu producentów korzysta z nich także przy dętkach rowerowych. Te zawory charakteryzują się dużą średnicą;

  • zawory Dunlopa - właściwie to można powiedzieć, że do 1900 roku były to jedyne produkty, które można było otrzymać na polskim rynku. Nic więc dziwnego, że tak naprawdę można było je spotkać na każdym kroku przy rowerach. Wyróżniają się one prostą konstrukcją, jak również wyjątkową odpornością na uszkodzenia podczas pompowania;

  • zawory Presta - są to elementy, które dedykowane są typowo do rowerów. To ten rodzaj wentyli, który ma najmniejszą średnicę, dlatego też nie może być wykorzystywany w pojazdach mechanicznych.

Co o wentylach samochodowych wiedzieć trzeba?

Skoro już wiadomo, który rodzaj wentyli możemy spotkać w autach, warto wspomnieć jeszcze o ukrytych zaworach. Ich popularność wynika z tego faktu, że nie wystają one poza rant opony. Ich wykorzystanie sprawia, że nie są one tak mocno narażone na uszkodzenia. Aczkolwiek, ich cena jest wyższa. Jednak precyzyjna konstrukcja jest w stanie sprawić, że koszt zakupu będzie w stanie zwrócić się przez cały koszt eksploatacji.

W dobrych zakładach wulkanizacyjnych możemy spotkać się z tym, że wentyle wymieniane są co sezon. Przy każdej zmianie opon. Jeżeli sam wulkanizator tego nie dokonał, można zrobić to samodzielnie, zaopatrując się w wentyle dedykowane do swoich opon. Jest to szczególnie ważne, jeżeli mamy do czynienia z wentylami gumowymi. Te, które wykonane są z metalu, cechuje solidna budowa, więc będą one w stanie przetrzymać dwa lub nawet trzy sezony w dobrej kondycji.

Jak zbudowany jest wentyl?

Wentyle są małe, ale warto im się dokładnie przyjrzeć, aby każdy miał świadomość tego, z czym tak naprawdę ma do czynienia. Zawory mają kształt rurki, Na zewnątrz i wewnątrz można znaleźć gwint. Do tego jest także rdzeń z dwoma uszczelkami, który umiejscowiony jest w środku. Sprężyna, która także znajduje się wewnątrz, ma za zadanie dociskać całość do środka. W środku znajduje się także iglica, która pełni bardzo ważną rolę. To ona musi zostać dociśnięta, aby móc wpuścić powietrze do środka. Naciskając iglicę można także wypuścić powietrze, jeżeli np. opona została zbyt mocno napompowana. Ważna jest również nakrętka, która sprawia, że powietrze nie ucieka przez bardzo długi czas.

Funkcjonalne wentyle samochodowe

Wentyle, które nie są schowane, są bardzo mocno narażone na uszkodzenia podczas jazdy. Może nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale są one w stanie wygiąć się nawet pod kątem 30 stopni! Jest to bardzo dużo, ponieważ w ten sposób opona przestanie być szczelna. Jeżeli jesteście zainteresowani chemią wulkanizacyjną, to zapraszamy do tego, aby odwiedzić nasz sklep https://swistowski.pl/pl/2-sklep, gdzie otrzymacie szereg przydatnych akcesoriów.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie