Internet i biznes – szansa dla przedsiębiorczych kobiet?

Antoni Kwapisz
09.02.2018

Internet zrewolucjonizował wiele obszarów życia, nie wyłączając sfery związanej z przedsiębiorczością. Na pograniczu wirtualu i realu wykreowano wiele nowych aktywności, zarówno w usługach, handlu, produkcji, jak i w edukacji. Działalność online z jednej strony jest nadal swego rodzaju novum, z drugiej – pewne prawidłowości rysujące się w dynamice szybko zachodzących zmian dają się już zauważyć i pozwalają koncentrować się na działaniach zwiększających efektywność biznesu online. Internet to również wyjątkowa szansa dla aktywnych kobiet.

Sytuacja kobiet na rynku pracy, głównie z powodu macierzyństwa, jest szczególna – niezależnie od tego, czy polityka społeczna państwa sprzyja wypełnianiu obowiązków macierzyńskich, czy, jak to było do niedawna, jest całkowicie obojętna wobec statusu matek i ich szans na rozwój życia zawodowego.

Nie zawsze szybki powrót do pracy jest możliwy, urlop macierzyński powoduje też przewartościowanie celów życiowych i często kobiety zdają sobie sprawę z tego, że chciałyby efektywnie łączyć życie prywatne i zawodowe, jednocześnie mając na ich kształt jak największy, bezpośredni wpływ. Stąd już tylko krok do podjęcia decyzji o spróbowaniu własnych sił w biznesie. I tu z pomocą przychodzi Internet, zarówno wtedy, gdy chcemy prowadzić firmę wyłącznie online, jak również wtedy, gdy widzimy wiele możliwości rozwoju biznesu, poprzez łączenie aktywności w „realu” i „wirtualu”.

Czy istnieją takie profile działalności online, które są predystynowane do tego, by zaangażować szczególnie kobiety? Czy biznesu można się „nauczyć”?

- Nauczyć się biznesu? Możemy, z całą pewnością, poznać podstawowe formalności i mechanizmy, które pozwolą nam stworzyć i następnie umiejętnie zarządzać firmą, tak aby jej pozycja na rynku stabilizowała się i perspektywicznie rozwijała – mówi Jarosław Węgłowski specjalista ds. biznesu i edukacji w sieci szkół TEB Edukacja.

- Kierunki oferowane przez studia i kursy, związane z e-biznesem, cieszą się dużym zainteresowaniem m.in. ze strony słuchaczek w różnym wieku, chcących rozwinąć swoje kompetencje zawodowe albo zdobyć kwalifikacje w zakresie zupełnie nowych profesji. Jest to często pierwszy krok na drodze do swojego biznesu.

Wśród popularnych kierunków (w tym szkoleń, kursów zawodowych) są te, które mają na celu pomóc w efektywnym tworzeniu firm (m.in. ucząc analizy rynkowej itp.). Biznes online może być rzeczywiście świetnym sposobem na łączenie obowiązków domowych i pracy zawodowej, dającym o wiele większą satysfakcję niż praca „na etacie”.

Kobiecy biznes online

Jakie działania w sieci są szczególnie atrakcyjne dla kobiet stawiających na własny biznes? W co warto się zaangażować, nawet mimo sporej konkurencji? Rzeczywiście – w Internecie coraz trudniej znaleźć niezagospodarowane jeszcze nisze.

Podstawowa zasada pracowania na sukces firmowy online? Zajmijmy się tym, na czym się znamy, niekoniecznie posiadając w tym kierunku wykształcenie ani nawet doświadczenie. Bywa i tak, że możemy świetnie zarabiać na pasjach.

Nie jest np. tajemnicą, że wejście we vlogosferę i zdobywanie kolejnych subskrypcji, a także budowanie szerszej platformy aktywności online (media społecznościowe) daje szansę nie tylko na kolejne prezenty od producentów reklamowanych produktów i usług, ale również na stabilne zarabianie. Tworzenie społeczności wokół vloga nie jest wcale łatwą pracą.

Konsekwencja (regularne publikacje), pomysłowość, wyczucie trendów i przygotowanie na nie odpowiedzi pozwalają rozpocząć działalność dochodową online – szczególnie w typowo kobiecych tematach (vlogi związane z rodzicielstwem – tzw. parentingowe, wystrojem wnętrz i DIY, modą, wizażem itp.).

Najprężniej nadal rozwija się e-handel. Liczba sklepów prowadzących działalność w ramach takich platform jak Allegro, najlepiej pokazuje, że nadal w taką aktywność warto się zaangażować. W ramach handlu online można sprzedawać zarówno najpopularniejsze produkty, jak i znaleźć swoją niszę – np. coraz modniejsze rękodzieło. Możliwe jest więc połączenie działalności produkcyjnej z handlem, bez konieczności korzystania z pośredników.

W zalewie identycznych towarów, produkty unikalne, takie jak wykonane ręcznie, według własnego projektu, zyskują coraz większe znaczenie. Dzięki temu osoby o zacięciu artystycznym mogą łączyć przyjemne z pożytecznym i zarabiać na sprzedaży swojego rękodzieła online. Przykład? Ubrania, galanteria, zabawki, biżuteria, naczynia – we własnych sklepach online.

Rozwój IT spowodował m.in. znaczne uproszczenie technicznych aspektów zakładania e-sklepów, co wiąże się też z coraz niższymi kosztami ich tworzenia i prowadzenia. Tym bardziej może to być zachętą do tego, by spróbować swojej działalności w sieci.

Za pośrednictwem Internetu można też proponować wiele usług, w tym m.in. edukacyjnych. Popularnością cieszą się np. korepetycje via Skype itp. Można również stworzyć platformy kursów internetowych – to opcja atrakcyjna np. dla nauczycielek, które nie widzą się już w publicznych strukturach oświatowych. Podobnie – dużym zainteresowaniem cieszą się także wirtualne biura tłumaczeń i wirtualne usługi księgowe, podatkowe itp.

Aktywności biznesowej sprzyjać zaczynają również obowiązujące w Polsce przepisy – już od stycznia 2018 r. wprowadzone zostaną pierwsze propozycje z pakietu biznesowego, które pozwolą „wypróbować” działalność bez konieczności jej rejestrowania, przy dochodach do 1000 zł.

Jeśli eksperyment nam się powiedzie, kolejne pół roku nie będzie obowiązku odprowadzania składek ZUS. Od 2019 r. wprowadzony ma być mały ZUS. Wszystkie te inicjatywy wspierają aktywność biznesową, nawet na niewielką skalę – również w sieci.

Autor: Katarzyna Zgorzelska

Konsultacja: Jarosław Węgłowski, TEB Edukacja

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie