Hancock - KIEPSKI SUPERMAN - filmy fantastyka

Jerzy Biernacki
07.09.2015

Wyobrażacie sobie Supermana w wykonaniu Ferdynanda Kiepskiego i w amerykańskiej produkcji? No, to macie początek „Hancocka”. Tytułowy bohater (grany brawurowo przez Willa Smitha) pije z gwinta i ratuje świat wywołując zniszczenia porównywalne niekiedy do przejścia Godzilli (gdybym miał sporządzić ranking, to na pierwszym miejscu postawiłbym rzut wielorybem do morza – a właś-ciwie w jacht). Nic dziwnego, że wszyscy mają serdecznie dosyć Hancocka, wyzywając go przy każdej okazji od dupków (polski producent dodałby tu jeszcze: ty jołopie!). Na szczęście na drodze superbohatera staje specjalista od wizerunku, Ray Embrey (Jason Bateman), który powoli acz skutecznie resocjalizuje Hancocka, a także żona Raya, Mary (Charlize Theron), której rolę (istotną dla akcji) przemilczę, wzorem autorów innych streszczeń. W rezultacie Hancock przestaje obrażać ludzi, woła na prawo i le-wo: good job, good job!, aczkolwiek jego destrukcyjny potencjał nadal ma się bardzo dobrze.

Istotą filmu jest kontestacja tradycyjnego wizerunku superbohatera, ikony amerykańskiej popkultury. Jest to miłe sercu Europejczyka; a jeszcze milsze jest to, że potrafią to zrobić sami Amerykanie (Nie będzie Francuz pluł nam w brodę – sami to sobie zrobimy, jak można było usłyszeć w PRL-owskim kabarecie). Może zresztą czynią to nie całkiem świadomie, o czym świadczy określenie postmodernistyczny superman. Kiedy Ray pokazuje Hancockowi komiksy, ten komentuje pogardliwie: homo, homo in red, norwegian homo, broni się też jak może przed przymierzeniem jakiegoś twarzowego, supermańskiego wdzianka.

Co istotne, Hancock nie jest bynajmniej pierwszą próbą zastosowania krzywego zwierciadła w supermanii. Już w 1999 r. nakręcono film Super-bohaterowie (Mystery Men), w którym przedstawiono alternatywną Amerykę pełną superherosów o różnym stopniu zaawansowania. Bycie supermanem jest tam po prostu jednym z talentów, którym jedni obdarzeni są bardziej, a drudzy mniej. Ktoś dla przykładu po mistrzowsku włada łopatą, a ktoś inny może stawać się niewidzialnym, ale tylko wtedy, gdy nikt na niego nie patrzy (co ciekawe, jest to pożyteczny talent, bo można przy jego pomocy oszukać kamerę monitorującą). Grupa tego typu kiepskich superbohaterów okazuje się w filmie bardziej skuteczna od etatowego miejskiego superherosa, którego aktywność koncentruje się głównie na podtrzymaniu własnego podupadającego wizerunku. W tym filmie humor jest ciepły i dobroduszny, w opozycji do szarżującej bufonady „Hancocka”.

Innym filmem tego typu jest „Pająk” („Earth vs. the Spider”), nakręcony w serii „Creature Features”. Dwudziestoletni Quentin, miłośnik komiksów i ochroniarz laboratorium, wstrzykuje sobie materiał genetyczny pająka, mając nadzieję stać się drugim Spidermanem. Tak się dzieje, choć w dość przewrotny sposób, gdyż Quentin przejmuje najgorsze cechy swojego dawcy, stając się krwiożerczym potworem. Trudno oprzeć się wrażeniu, że ten Spiderman jest bardziej autentyczny od oryginalnego – i o to pewnie chodziło twórcom filmu, który jak na parodię jest wyjątkowo ponury.

Przejdźmy wreszcie do przebojowej, zwariowanej komedii o zbiorowym superbohaterze, jakim we własnym mniemaniu są USA. Chodzi o film twórców serialu „South Park” pod tytułem „Ekipa Ameryka – policjanci z jajami” („Team America – World Police”, 2004). Ten kukiełkowy (!) film bezlitośnie wyśmiewa osławioną wojnę z terroryzmem i udział w niej policjanta świata, Stanów Zjednoczonych. Kiedy podczas akcji w Paryżu Ekipa niszczy wieżę Eiffla i Luwr, na zakończenie padają następujące słowa: „Bonjour wszystkim. Proszę się nie martwić. Wszystko jest bon. Powstrzy-maliśmy terrorystów”. Nie da się ukryć, że „Hancock” nie jest równie efektowny, co można zinterpretować w ten sposób, że kolejny raz z rzędu rzeczywistość przegoniła fantazję.

Andrzej Prószyński
Recenzje filmów DVD i książek, http://matematyka.ukw.edu.pl/ap/filmy.html




HANCOCK (2008)
Tytuł oryginalny: HANCOCK
Reżyseria: Peter Berg
Obsada: Will Smith, Jason Bateman, Charlize Theron
Data premiery DVD: 2008-11-06
Czas trwania: 92 min.


SUPER-BOHATEROWIE (1999)
Tytuł oryginalny: MYSTERY MEN
Reżyseria: Kinka Usher
Scenariusz: Neil Cuthbert
Obsada: William H. Macy, Ben Stiller, Lena Olin
Czas trwania: 121 min.       


PAJĄK (2001)
Tytuł oryginalny: EARTH VS. THE SPIDER
Reżyseria: Scott Ziehl
Obsada: Dan Aykroyd, Amelia Heinle, Theresa Russel
Czas trwania: 86 min.



EKIPA AMERYKA – POLICJANCI Z JAJAMI (2004)
Tytuł oryginalny: TEAM AMERICA – WORLD POLICE
Reżyseria: Trey Parker
Scenariusz: Trey Parker, Matt Stone
Czas trwania: 94 min.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie