Artykuł 1
Cele
Celem niniejszej Dyrektywy jest określenie wspólnego podejścia w zakresie unikania, zapobiegania lub zmniejszania szkodliwych skutków dla zdrowia ludzkiego powodowanych przez narażenie na działanie hałasu w środowisku, poprzez:
ocenę hałasu w środowisku państw członkowskich w oparciu o wspólne metody,
zapewnienie dostępu społeczeństwa do informacji o poziomie hałasie w środowisku i jego skutkach,
zapewniając podjęcie działań mających na celu zmniejszenie poziomu hałasu w razie konieczności i utrzymanie jakości środowiska pod względem poziomu hałasu, tam, gdzie jest ona odpowiednia.
Artykuł 2
Zakres obowiązywania
Niniejsza Dyrektywa dotyczy hałasu w środowisku postrzeganego przez ludzi w ich domach i w ich pobliżu, w parkach publicznych lub na innych względnie cichych obszarach w obrębie aglomeracji, na względnie cichych obszarach otwartej przestrzeni, postrzeganego przez uczniów w szkołach i w ich pobliżu, postrzeganego przez pacjentów w szpitalach i w ich pobliżu oraz w innych wrażliwych pod względem hałasu budynkach i obszarach.
Niniejsza Dyrektywa nie dotyczy hałasu, na jaki jest narażona osoba, która sama go powoduje, hałasu wytwarzanego przez zajęcia domowe, sąsiadów, hałasu w miejscu pracy oraz hałasu w środkach transportu.
Artykuł 3
Definicje
W zrozumieniu niniejszej Dyrektywy:
ˇ hałas w środowisku" oznacza niepożądany lub szkodliwy dźwięk będący skutkiem działalności ludzkiej na zewnątrz, w tym także hałas emitowany przez obiekty przemysłowe lub budynki przemysłowe;
ˇ zdrowie ludzkie" oznacza "dobrostan pod względem wszystkich aspektów fizycznych, psychicznych i społecznych", zgodnie z konstytucją Światowej Organizacji Zdrowia;[5]
ˇ szkodliwe skutki" oznaczają negatywne skutki dla zdrowia ludzkiego; m.in. rozdrażnienie spowodowane hałasem, zakłócenie snu, utrudnienie porozumiewania się, negatywne skutki dla uczenia się, utratę słuchu, stres i nadciśnienie;[6]
ˇ uciążliwość" oznacza stopień uciążliwości hałasu dla społeczności, określony za pomocą ankietowych badań terenowych;[7]
ˇ wskaźnik hałasu" oznacza wielkość fizyczną służącą do opisu poziomu hałasu w środowisku, w udowodniony sposób związanego z negatywnym skutkiem;
ˇ ocena" oznacza wszelką metodę pomiaru, obliczenia, prognozowania lub szacowania wartości wskaźnika poziomu hałasu lub związanego z nim szkodliwego skutku(ów);
ˇ poziom Ldwn (lub LDWN) w porze dnia-wieczoru-nocy" oznacza wskaźnik hałasu dla uciążliwości, szczegółowo określony w załączniku I;
ˇ poziom hałasu w porze nocy, Lnoc lub (LNOC)" oznacza wskaźnik hałasu dla uświadomionego zakłócenia snu, szczegółowo określony w załączniku I;
ˇ relacja dawki i skutku" oznacza związek między wartością wskaźnika hałasu a szkodliwym skutkiem;
ˇ aglomeracja" oznacza część wytyczonego przez państwa członkowskie ich terytorium, o liczbie ludności przekraczającej 100 tys. mieszkańców i takiej gęstości zaludnienia, iż państwo członkowskie uważa ten obszar za teren zurbanizowany;
ˇ względnie cichy obszar w obrębie aglomeracji" oznacza obszar wyznaczony przez właściwy organ lokalny, który nie jest narażony na działanie poziomu hałasu Ldwn powyżej pewnej wyznaczonej przez państwo członkowskie wartości, wytwarzanego przez jakiekolwiek źródło hałasu;
ˇ względnie cichy obszar na otwartej przestrzeni" oznacza obszar wyznaczony przez właściwy organ narodowy lub regionalny, którego nie zakłóca hałas wytwarzany przez ruch drogowy, przemysł lub zajęcia rekreacyjne oraz gdzie można doświadczać naturalnej ciszy;
ˇ strefa hałasu" oznacza istniejące w prawie państwa członkowskiego określenie strefy rozciągającej się wzdłuż lub wokół źródeł hałasu, w której stosują się przepisy prawa mające na celu ograniczenie tego hałasu; "określenie stref hałasu" oznacza wszelkie działania związane z ustanowieniem strefy hałasu i zastosowaniem dotyczących jej przepisów;
ˇ główna droga" oznacza drogę regionalną, narodową lub międzynarodową, wyznaczoną przez państwo członkowskie, na której ma miejsce ponad 3 mln przejazdów pojazdów rocznie;
ˇ główna linia kolejowa" oznacza linię kolejową wyznaczoną przez państwo członkowskie, zlokalizowaną poza aglomeracjami, na której ma miejsce ponad 20 tys. przejazdów pociągów rocznie;
ˇ główny port lotniczy" oznacza cywilny port lotniczy wyznaczony przez państwo członkowskie, na którym ma miejsce ponad 50 tys. łącznie startów i lądowań rocznie;
ˇ mapa hałasu" oznacza prezentację danych dotyczących obecnego lub prognozowanego stanu hałasu wyrażonego w odniesieniu do wskaźnika poziomu hałasu, przekraczania wartości dopuszczalnej, liczby osób odczuwających skutki na danym obszarze, liczby budynków mieszkalnych narażonych na działanie pewnych wartości wskaźnika hałasu lub danych dotyczących kosztów i korzyści związanych z metodami ograniczenia negatywnych skutków;
ˇ strategiczna mapa hałasu" oznacza mapę hałasu przeznaczoną do ogólnej oceny sytuacji na danym obszarze lub do opracowania ogólnej prognozy dla takiego obszaru;
ˇ wartość dopuszczalna" oznacza wartość Ldwn lub Lnoc ogłoszoną przez państwo członkowskie, w razie przekroczenia której właściwe władze rozważają lub egzekwują środki ograniczające jej skutki; można przyjmować odmienne wartości dla różnych rodzajów hałasu (drogowego, kolejowego, wytwarzanego przez ruch lotniczy, przemysłowego itp.), różnego charakteru otoczenia, różnych grup ludności; mogą też być one różne dla obecnej i nowej sytuacji (w przypadku zmiany sytuacji dotyczącej źródła hałasu lub sposobu wykorzystywania otaczającego je obszaru);
ˇ plan działań dla aglomeracji" oznacza działania mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu w aglomeracji w miejscach przekroczenia wartości dopuszczalnej Ldwn lub Lnoc oraz ochronę względnie cichych obszarów w obrębie aglomeracji przed wzrostem poziomu hałasu;
ˇ plan działań dla głównej drogi, linii kolejowej lub portu lotniczego" oznacza działania mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu w miejscach znajdujących się w pobliżu głównej drogi, linii kolejowej lub portów lotniczych, w których ma miejsce przekroczenie wartości dopuszczalnej Ldwn lub Lnoc;
ˇ planowanie akustyczne" oznacza sterowanie poziomem hałasu w przyszłości za pomocą planowanych środków; do tych środków należą: planowanie użytkowania gruntów, inżynieria systemowa ruchu drogowego, planowanie ruchu drogowego, ograniczanie poziomu hałasu za pomocą środków izolacji dźwiękowej oraz kontrola źródeł hałasu.
Artykuł 4
Wdrożenie i kompetencje
Państwa członkowskie wyznaczają na odpowiednim szczeblu właściwe organy i instytucje odpowiedzialne za wdrożenie niniejszej Dyrektywy, w tym organy odpowiedzialne za:
sporządzenie i zatwierdzenie map hałasu i planów działań dla aglomeracji, głównych dróg, linii kolejowych i portów lotniczych, zgodnie z artykułem 7 i 8,
kompilację map hałasu i planów działań, zgodnie z artykułem 10 ustęp 1.
Państwa członkowskie zapewniają dokładność metod oceny, w koordynacji z zorganizowanymi przez Komisje w całej Wspólnocie programami zapewnienia jakości.
Państwa członkowskie udostępniają informacje, o których mowa w ustępie 1 tego artykułu, Komisji i społeczeństwo w ciągu 18 miesięcy od wejścia w życie niniejszej Dyrektywy.
Artykuł 5
Wskaźniki poziomu hałasu i ich zastosowanie
Przy opracowywaniu strategicznych map poziomów hałasu, planowaniu akustycznym i ustanawianiu stref hałasu stosuje się jako wskaźniki poziomu hałasu stosuje się Ldwn i Lnoc. Państwa członkowskie stosują te wskaźniki w przypadku:
map hałasu, o których mowa artykule 7;
nowego ustawodawstwa dotyczącego opracowania map hałasu, planowania akustycznego lub ustanawiania stref hałasu.
W szczególnych przypadkach zestawionych w załączniku I(3), państwa członkowskie mogą stosować dodatkowe wskaźniki poziomu hałasu.
W ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy, państwa członkowskie poinformują Komisję o aktualnie obowiązujących lub opracowywanych wartościach dopuszczalnych wyrażonych w postaci Ldwn i Lnoc dla hałasu drogowego, kolejowego, lotniczego i przemysłowego. Informacje te należy uzupełnić oświadczeniem o konsekwencjach przekroczenia wartości dopuszczalnej.
Artykuł 6
Metody oceny i oprogramowanie stosowane do opracowywania map
Wartości Ldwn i Lnoc określa się za pomocą metod opisanych w załączniku II.
Skutki zdrowotne określa się za pomocą relacji dawki i skutku opisanej w załączniku II.
W ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy, Komisja może przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie projekt zmian w załączniku II w zakresie:
zastąpienia tymczasowych metod pomiaru i obliczeń wspólnymi metodami;
wprowadzenia właściwego systemu określania, przekazywania i przechowywania danych dotyczących źródeł hałasu i innych danych o istotnym znaczeniu dla wspólnych metod obliczeń;
wprowadzenia relacji dawki i skutki w odniesieniu do uciążliwości dla ludzi w ich domach i w ich pobliżu, powodowanej przez hałas wytwarzany przez ruch drogowy i kolejowy oraz lotnictwo cywilne. Dalsze relacje dawki i skutku dla innych sytuacji, innych skutków i innych rodzajów hałasu zostaną określone wtedy, gdy dostępne staną się dostateczne dane naukowe.
W załączniku II podano wymagania stawiane oprogramowaniu służącemu do opracowywania map. W ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy, Komisja może przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie projekt rozwiązań w zakresie kontroli jakości oprogramowania służącego do opracowywania map.
Artykuł 7
Mapy hałasu
Państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, aby w terminie nie przekraczającym 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy zostały wykonane i zatwierdzone przez właściwe organy mapy hałasu przedstawiające sytuację w poprzednim roku kalendarzowym dla wszystkich aglomeracji o liczbie ludności powyżej 250 tys. mieszkańców oraz wszystkich głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych portów lotniczych na ich terytorium. W ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy państwa członkowskie poinformują Komisję o wybranych w tym celu drogach, liniach kolejowych, portach lotniczych i aglomeracjach.
Państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, aby w terminie nie przekraczającym 8 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy zostały wykonane i zatwierdzone przez właściwe organy mapy hałasu przedstawiające sytuację w poprzednim roku kalendarzowym dla wszystkich aglomeracji o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców na ich terytorium. W ciągu 7 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy państwa członkowskie poinformują Komisję o wybranych w tym celu aglomeracjach.
Mapy hałasu będą spełniać minimalne wymagania określone w załączniku IV.
Sąsiadujące ze sobą państwa członkowskie będą współpracować ze sobą w zakresie opracowywania map poziomów hałasu w pobliżu granic.
Mapy hałasu, o których mowa w ustępie 1 i 2 tego artykułu, podlegają aktualizacji co 5 lat od terminu ich opracowania.
Artykuł 8
Plany działań
Państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, aby w terminie nie przekraczającym 4 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy zostały opracowane i zatwierdzone przez właściwe organy plany działań dla głównych dróg, głównych linii kolejowych, głównych portów lotniczych i aglomeracji, o których mowa w artykule 7 ustęp 1 niniejszej Dyrektywy.
Państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, aby w terminie nie przekraczającym 9 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy zostały opracowane i zatwierdzone przez właściwe organy plany działań dla aglomeracji, o których mowa w artykule 7 ustęp 2 niniejszej Dyrektywy.
Plany działań będą spełniać minimalne wymagania określone w załączniku V.
Plany działań, o których mowa w ustępie 1 i 2 tego artykułu, podlegają aktualizacji co 5 lat od terminu ich opracowania.
Artykuł 9
Informowanie społeczeństwa
Państwa członkowskie zapewnią opublikowanie map hałasu, o których mowa w artykule 7 ustęp 1 i artykule 7 ustęp 2, w Internecie lub dowolnym innym środku łączności bezpośredniej, lub też w inny odpowiedni sposób, w ciągu 2 miesięcy od dnia ich zatwierdzenia przez właściwy organ.
Państwa członkowskie zapewnią, że przed zatwierdzeniem planów działań, o których mowa w artykule 8 ustęp 1 i 2 niniejszej Dyrektywy, właściwy organ zorganizuje konsultacje społeczne i uwzględni ich wyniki.
Państwa członkowskie zapewnią opublikowanie zatwierdzonych planów działań, o których mowa w ustępie 2 tego artykułu, w Internecie lub dowolnym innym środku łączności bezpośredniej w ciągu 2 miesięcy od dnia ich zatwierdzenia przez właściwy organ.
Artykuł 10
Gromadzenie i publikowanie danych przez państwa członkowskie i Komisję
Państwa członkowskie gromadzą mapy hałasu i plany działań, o których mowa w artykule 7 i 8.
Państwa członkowskie zapewniają przekazywanie Komisji informacji zawartych w mapach hałasu, jakie określono bardziej szczegółowo w załączniku VI do niniejszej Dyrektywy, w ciągu 3 miesięcy od upływu terminów podanych w Artykule 7.
Państwa członkowskie zapewniają przekazywanie Komisji streszczeń planów działań, o których mowa w załączniku VI niniejszej Dyrektywy, w ciągu 3 miesięcy od upływu terminów podanych w Artykule 8.
Komisja stworzy bank informacji, o których mowa w ustępie 2 tego artykułu.
Co pięć lat Komisja opublikuje zbiorczy raport na podstawie danych pochodzących z map hałasu i planów działań. Pierwszy raport zostanie przedstawiony w ciągu 1 roku od upływu terminu podanego w artykule 10 ustęp 3.
Artykuł 11
Cele i strategia UE
W ciągu 6 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycje:
długofalowych i średnioterminowych celów w zakresie zmniejszenia liczby osób narażonych na działanie hałasu pochodzącego z konkretnych źródeł; źródła te będą obejmować ruch drogowy, kolejowy, cywilny ruch lotniczy i przemysł;
strategii i środków niezbędnych dla osiągnięcia tych celów; strategie te i środki będą obejmować politykę UE wobec źródeł hałasu oraz mogą obejmować wszelkie inne istotne środki;
strategii ochrony względnie cichych obszarów na otwartej przestrzeni.
Propozycje, o których mowa w ustępie 1 tego artykułu, będą oparte na danych, o których mowa w artykule 10, oraz na innych istotnych informacjach. Głównymi kryteriami wyboru proponowanych strategii i środków będą: ograniczenie szkodliwych skutków dla zdrowia ludzkiego i efektywność kosztowa.
Co 5 lat należy dokonać oceny propozycji, o których mowa w ustępie 1 i 2 tego artykułu.
Artykuł 12
Komitet Regulacyjny i jego uprawnienia
Komitet będzie udzielał pomocy Komisji.
Przy powoływaniu tego artykułu, będą miały zastosowanie postanowienia artykułu 5 i 7 Decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem postanowienia jej artykułu 8. Przyjmuje się trzy miesiące jako długość okresu, o którym mowa w artykule 5 ustęp 6 Decyzji 1999/468/WE.
Komitet przyjmuje swoje reguły postępowania.
Komitet:
prowadzi wymianę informacji i doświadczeń w zakresie wdrażania i praktycznego stosowania postanowień niniejszej Dyrektywy;
udziela pomocy Komisji w opracowywaniu wytycznych dotyczących stosowania metod oceny (załącznik II), oprogramowania służącego do opracowywania map (załącznik III), map hałasu (załącznik IV), planów działań (załącznik V) i danych, które należy przesyłać do Komisji (załącznik (VI).
Artykuł 13
Transpozycja
Państwa członkowskie wprowadzą w życie ustawy, rozporządzenia i przepisy administracyjne niezbędne dla zapewnienia przestrzegania postanowień tej Dyrektywy w terminie nie przekraczającym 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
Przyjmując powyższe przepisy prawa, państwa członkowskie powołają się na postanowienia niniejszej Dyrektywy w samych przepisach lub w związku z ich formalnym ogłoszeniem. Państwa członkowskie ustalają tryb powołania się na postanowienia Dyrektywy.
Państwa członkowskie przekażą Komisji tekst postanowień prawa krajowego, jakie przyjmą w dziedzinie objętej tą Dyrektywą.
Artykuł 14
Ocena
Co 5 lat, po raz pierwszy po upływie 7 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Dyrektywy, Komisja Europejska będzie przedstawiać raport oceniający wdrażanie niniejszej Dyrektywy Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Artykuł 15
Termin wejścia w życie
Niniejsza Dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 16
Strony, do których skierowana jest Dyrektywa
Dyrektywa jest skierowana do państw członkowskich.
Przyjęto w Brukseli,
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący