Merch to słowo, które regularnie pojawia się w kontekście koncertów muzycznych. Każdy, kto wybiera się na masowe wydarzenie tego typu, np. stadionowy koncert zagranicznej gwiazdy, na pewno natknie się na tzw. merch. Co to właściwie jest? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Merch to skrót od angielskiego słowa „merchandise”, które oznacza gamę produktów związanych z zespołem muzycznym, artystą czy po prostu danym wydarzeniem. Produkty te najczęściej są sprzedawane w trakcie koncertów na specjalnych stoiskach, stanowiąc cenne pamiątki dla fanów zespołu/artysty.
Co ważne, merch obejmuje wyłącznie produkty oryginalne i licencjonowane przez danego artystę. Ich sprzedaż stanowi dodatkowe źródło dochodu dla wykonawcy, natomiast ważny jest również aspekt wzmacniania więzi fana z zespołem/artystą.
Merch to szeroka gama produktów, wśród których oczywiście dominują koszulki/t-shirty. Na stoiskach rozstawionych podczas koncertów można znaleźć także bluzy, czapki, smycze, plakaty, torby, naszywki, przypinki, a nawet figurki przedstawiające danego artystę.
Licencjonowane gadżety niestety nie są tanie. Cena poszczególnych przedmiotów zależy oczywiście od rangi danego artysty. W przypadku koszulek, które zawsze sprzedają się najlepiej, trzeba się liczyć z cenami zaczynającymi się od 100 zł.
Na merch można też polować poza dniami koncertowymi. Większość artystów sprzedaje dziś swoje oficjalne gadżety online, często w dużo korzystniejszych cenach.