Wskazówki, które pozwolą Ci optymalnie wykorzystać swoją stronę internetową do zwiększenia sprzedaży.
Dużo mówi się i pisze o pozycjonowaniu. W szumie informacyjnym wiele osób zdaje się zapominać, że zwiększenie ruchu na stronie to tylko pierwszy krok na długiej drodze do optymalnego wykorzystania serwisu internetowego.
Konieczne jest jeszcze przełożenie wygenerowanego ruchu na działania. Udaje się to osiągnąć tylko wtedy, kiedy strona zaprojektowana jest z myślą o potrzebach użytkowników, a jej zawartość przyciąga uwagę i rzeczywiście przekonuje do określonych działań.
Jednym z najważniejszych elementów serwisu jest strona główna. Często to ona ma więcej wejść, niż jakakolwiek inna strona serwisu. Oczywiście, użytkownicy nie zawsze zaczynają lekturę serwisu od strony głównej, ale odwiedzając nową stronę często przechodzą na stronę główną, która pozwala szybko zorientować się, co można znaleźć w całym serwisie.
Jak sprawić, żeby strona główna była rzeczywiście skuteczna?
Wpływa na to wiele czynników. Poniżej znajdziesz osiem tych, które uważam za najistotniejsze.
Namawiasz osoby odwiedzające Twój serwis do pewnych działań: do kupna produktu lub usługi, do zaprenumerowania newslettera, do kontaktu. Im łatwiejsze to będzie, im mniej czasu zabierze, tym większa szansa powodzenia.
Łatwe powinno być przede wszystkim znalezienie tego, czego przeciętna osoba z Twojej grupy docelowej szuka. Ponieważ każda strona zbudowana jest w inny sposób, osoba, która jest w Twoim serwisie po raz pierwszy nie zna jego struktury. Musi się w niej zorientować w ciągu pierwszych kilku sekund po wejściu. Umożliwia to jedynie bardzo czytelna struktura serwisu – proste i zrozumiałe nazwy poszczególnych elementów menu, tak, żeby każdy wiedział, czego może się spodziewać po kliknięciu na określony link.
Dodatkowo, kiedy dokładnie przeanalizujesz statystyki swojego serwisu prawdopodobnie okaże się, że Twoja grupa docelowa zwykle szuka informacji określonego typu. Jeżeli w tekstach umieścisz linki, które pomogą użytkownikom dotrzeć prosto do celu, oni lepiej ocenią Twój serwis.
Łatwe i szybkie powinno być też wypełnienie różnego typu formularzy rejestracyjnych. Upewnij się, że zawierają one tylko te dane, które są rzeczywiście niezbędne.
Czy jestem we właściwym miejscu? Czy znajdę tutaj to, czego szukam?
To pytania, na które w ciągu pierwszych kilku sekund pobytu na stronie szuka odpowiedzi przeciętny internauta. Takie są wyniki szeregu badań przeprowadzonych wśród użytkowników Internetu.
Żeby umożliwić użytkownikom szybkie znalezienie odpowiedzi na te pytania:
Zadbaj o to, żeby teksty były przejrzyste, łatwe do przeczytania i „skanowania wzrokiem”.
Przeciętny odwiedzający prawdopodobnie najpierw tylko rzuci okiem na tekst. Przeczyta cały, jeżeli uzna, że warto.
W nagłówkach, menu, linkach tekstowych i wszystkich tekstach umieszczonych na stronie głównej używaj słów lub fraz, które wykorzystują sami użytkownicy do znalezienia produktów lub usług, jakie sprzedajesz. Dzięki temu, użytkownicy łatwiej i szybciej odnajdą interesujące ich informacje.
W zidentyfikowaniu właściwych słów i fraz pomoże Ci analiza statystyk swojego serwisu.
Skuteczna promocja w Internecie to promocja przez interesującą dla grupy docelowej zawartość.
Chociaż serwis musi służyć różnym zainteresowanym – potencjalnym klientom, istniejącym klientom, partnerom czy mediom – wybierz grupę docelową, do której przede wszystkim chcesz dotrzeć, i od której oczekujesz konkretnych działań. Dużą część strony głównej poświęć właśnie informacjom, których może potrzebować ta grupa docelowa.
Jeżeli Twoją grupę docelową można podzielić na mniejsze segmenty o różnych zainteresowaniach, możesz wyodrębnić specjalnie dopasowane do ich potrzeb informacyjnych strefy i zareklamować je już na stronie głównej.
Na przykład, gromadziła w widocznych miejscach dużo banerów.
Przeciętny czytelnik przychodzi na stronę po informacje i unika tego, co wygląda jak reklama. Dlatego banery, umieszczone na stronie głównej i prowadzące do różnych sekcji w Twoim serwisie zastąp przyciągającymi uwagę informacjami.
Jeżeli Twoje statystyki oglądalności wskazują, że pewne obszary na stronie są wyjątkowo często odwiedzane, umieść linki do nich na stronie głównej. Nie tylko oszczędzi to niektórym klikania, ale także pokaże innym użytkownikom fragment serwisu, uznany przez wielu za ciekawy.
Zamiast opisywać, co można znaleźć na stronie, pokaż nagłówki i leady prowadzące do Twojej najciekawszej zawartości.
Wprowadzenie w życie powyższych rad tylko z pozoru wydaje się łatwe. W rzeczywistości, pisanie skutecznych tekstów i projektowanie przejrzystej architektury informacji wymaga sporo pracy. Ale za to, ta inwestycja w serwis internetowy, może przynieść nadspodziewanie wysoki zwrot.
Joanna Nowaku.