Pomagaj i… sprzedawaj

Antoni Kwapisz
23.08.2015

Jeżeli skłonisz swojego potencjalnego klienta do dokładnego przejrzenia Twojej strony internetowej, szanse na to, że złoży zapytanie ofertowe znacznie wzrosną.

Każdy, kto zakłada witrynę internetową chce, żeby realizowała ona określone cele. Żeby sprzedawała produkty lub usługi, zachęcała do pozostawiania danych teleadresowych lub do kontaktu z firmą. Jednak, żeby skutecznie zrealizować którekolwiek z tych zadań, Twój serwis musi przede wszystkim pomagać klientom w znalezieniu tego, czego szukają - produktów, usług lub po prostu informacji.

Kiedy potencjalny klient odwiedza nowy dla niego serwis internetowy chce jak najszybciej zorientować się, czy znajdzie w nim interesujące go informacje. Bo jeżeli ich nie znajdzie, prawdopodobnie szybko go opuści.

A ponieważ serwisy różnią się między sobą architekturą informacji, nawigacją i wyglądem, nie zawsze jest oczywiste, gdzie tych kluczowych informacji szukać. Nie ma też sprzedawcy, którego, tak samo jak w tradycyjnym sklepie, można zapytać o poszukiwany towar. Dlatego właśnie klientom potrzebna jest pomoc.

W jaki sposób możesz pomagać klientom?

Wykorzystaj każdy nagłówek, tekst, element graficzny lub link tekstowy w serwisie do prowadzenia i informowania klientów. Tak, żeby czuli, że serwis wychodzi naprzeciw ich potrzebom, a oni są tylko o kliknięcie od tego, co chcą znaleźć.  

W praktyce możesz to realizować na wiele różnych sposobów, z których kilka zamieszczam poniżej:

  • Upewnij się, że każdy nagłówek w serwisie zawiera ciekawe dla potencjalnych klientów informacje lub przynajmniej pobudza ciekawość. Często spotykany na stronach firmowych nagłówek: "Witamy w serwisie firmy X" jest, co prawda, informacją, ale rzadko tą, której klient szuka (wyjątkiem mogą być tylko serwisy firm o dużej renomie). W większości serwisów bardziej przydatne wydaje się być eksponowanie informacji o tym, w czym serwis może klientom pomóc.
  • Postaraj się, żeby teksty, które mówią "jesteśmy najlepsi" wyjaśniały też dlaczego tak jest. Bo właśnie zwięzłe wyjaśnienie co Twoją firmę odróżnia od konkurencji ma większą szansę na przekonanie klientów, żeby zaufali właśnie Twojej witrynie, niż, często oklepane, ogólniki.
  • W tekstach umieszczaj odnośniki do innych potencjalnie ciekawych dla klientów miejsc w serwisie. Z badań użytkowników internetu (prowadzonych przez Jakoba Nielsena) wynika, że często ignorują oni obszary nawigacji, chętniej klikając na linki umieszczone w tekście. A więc, umieszczając takie linki zwiększasz swoją szansę na odniesienie sukcesu.
  • Pozbądź się zupełnie niezwiązanych z tematyką serwisu elementów graficznych, szczególnie tych umieszczonych dokładnie na wysokości wzroku użytkownika. Są zupełnie bezużyteczne z punktu widzenia klienta, intensywnie szukającego odpowiedzi na pytanie: "w czym może mi pomóc ten serwis?".
  • Pozbądź się dużych, zbitych bloków tekstu bez wyróżnień i wypunktowań. Zniechęcając czytelników do czytania, tak napisane teksty bywają przyczyną, dla której klienci opuszczają serwis.


Zadbanie o to, żeby każdy element serwisu pomagał potencjalnym klientom w szybkim dotarciu do poszukiwanych przez nich informacji przyniesie Ci wymierne korzyści.

Po pierwsze, zaprowadzisz potencjalnego klienta tam, gdzie chce się dostać za pomocą minimalnej ilości kliknięć i bez marnowania czasu, co powinno przełożyć się na wyższą stopę zwrotu.

Po drugie, potencjalny klient łatwo dotrze tam, gdzie chciałby dotrzeć, co powinno go pozytywnie nastawić do serwisu i do promowanych w nim produktów i usług. A taki klient dużo chętniej szkorzysta z Twojej oferty.

 


Źródło: Joanna Nowak - copywriter, SEO copywriter http://www-copywriting.pl Joanna Nowak oferuje pisanie tekstów na strony internetowe, tekstów ofert i e-maili oraz tekstów służących pozycjonowaniu SEO copywriting. Pomaga firmom w podniesieniu skuteczności serwisów internetowych i ich pozycjonowaniu oraz osiągnięciu wysokiej stopy zwrotu z e-mail marketingu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie