Chomik umarł krótko po zakupie. Czyja to wina?

Mateusz Nowak
23.08.2018

Tym razem poruszymy bardzo przykry, ale jednocześnie ważny temat. Wielu właścicieli spotkało się już z sytuacją, gdy nowo kupiony chomik przeżył zaledwie kilka dni. Trudno to zaakceptować, skoro zwierzę pochodziło z profesjonalnego sklepu zoologicznego. Co może być przyczyną? Jak dochodzić swoich praw i czy można „złożyć reklamację” w sklepie? Na te pytania odpowiadamy w naszym poradniku.

Sklep zoologiczny jest złym adresem

I czas najwyższy zdać sobie z tego sprawę! Chomiki oferowane w sklepach zoologicznych rzadko są w 100% zdrowe. Mało tego, nie ma właściwie możliwości, aby laik był w stanie ocenić rzeczywisty wiek i kondycję zwierzaka. Pracownicy sklepów zoologicznych również zwykle tego nie potrafią. Zakup chomika w takim miejscu jest więc loterią i proszeniem się o kłopoty.

Gdzie w takim razie kupić pupila? Najlepiej w prywatnej hodowli, która jest zarejestrowana i działa na rynku od dłuższego czasu. Jej właściciel wie wszystko na temat oferowanych przez siebie zwierzaków. W razie kłopotów zawsze można się do niego zwrócić z prośbą o pomoc, a w skrajnym przypadku (szybka śmierć zwierzęta) zażądać wyjaśnień i zwrotu pieniędzy.

Dlaczego chomiki ze sklepu często szybko umierają?

Odpowiedź jest prosta: ponieważ są chore i były trzymane w złych warunkach. W sklepach zoologicznych normą jest widok kilku czy nawet kilkunastu chomików stłoczonych w jednej klatce. Zwierzęta walczą ze sobą o wolną przestrzeń, często ze sobą kopulują, co rodzi ryzyko wystąpienia wad genetycznych u potomstwa chomików z tego samego miotu.

Celem sklepu zoologicznego jest zarobek, dlatego nie ma mowy o tym, aby sprzedawcy prezentowali indywidualne podejście do zwierzaków i nadmiernie interesowali się ich stanem. Klient przecież i tak się nie zorientuje, czy dany chomik nie cierpi na jakąś chorobę.

Osobną kwestią jest to, że pracownicy sklepów zoologicznych bardzo często nie mają elementarnej wiedzy na temat pielęgnacji chomików. Nie mogą więc podzielić się z klientami informacjami o tym, jak bezpiecznie przeprowadzić aklimatyzację zwierzaka w nowym środowisku. To wszystko skutkuje zwiększonym ryzykiem przedwczesnej śmierci gryzonia.

Czy można „reklamować” chorego chomika?

Jeśli chomik zdechł krótko po zakupie, to oczywiście należy zgłosić to pracownikowi sklepu, w którym dokonano zakupu. O ile przyczyną takiego obrotu sprawy nie był wypadek, sklep powinien wziąć za to odpowiedzialność. Duże sieci w takich sytuacjach nie robią wielkich problemów klientom i oferują bezpłatne przekazanie nowego zwierzaka lub zwrot pieniędzy.

W przypadku, gdy sklep umywa ręce, warto zwrócić się po pomoc do lekarza weterynarii. Specjalista bez trudu wskaże faktyczną przyczynę śmierci zwierzęta. Jego opinia będzie podstawą do złożenia oficjalnej reklamacji w sklepie zoologicznym. W ostateczności można także postraszyć sklep zgłoszeniem sprawy do lokalnego towarzystwa opieki nad zwierzętami oraz do mediów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie