Stan polskich dróg znacząco się w ostatnich latach poprawił i naprawdę nie możemy już narzekać na to, że jeździmy po klepiskach. Wciąż jednak to właśnie awarie zawieszenia stanowią gros usterek, jakie pojawiają się w naszych samochodach. Częściowo jest to wina dróg, ale w dużej mierze wpływ na to ma także zaniechanie czynności serwisowych. Wymieniamy 5 najczęstszych awarii zawieszenia, których nie wolno bagatelizować i należy je jak najszybciej usuwać.
- Zużycie amortyzatorów – klasycznym objawem tej usterki jest charakterystyczne „pływanie” auta pod drodze i silne podskakiwanie na nierównościach. Zużyte amortyzatory nie tylko przestają tłumić drgania, ale także nie zapewniają odpowiedniej stabilności i przyczepności, co jest bardzo niebezpieczne. Warto pamiętać, że amortyzatory zawsze wymienia się parami. Jest to dość drogi element – porządny amortyzator gazowy kosztuje od około 200 złotych za sztukę.
- Sworznie – ten drobny element łączy wahacz ze zwrotnicą, a więc ma duży wpływ na precyzję prowadzenia pojazdu. Sworznie są bardzo mocno eksploatowane, dlatego należą do najczęściej wymienianych elementów zawieszenia. Na szczęście naprawa nie jest kosztowna – same sworznie dobrej jakości kosztują do 100 złotych za sztukę.
- Końcówka drążka kierowniczego – łączy zwrotnicę z przekładnią kierowniczą. Jak łatwo się domyślić od sprawności końcówki drążka zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego wszelkie oznaki awarii muszą skłonić właściciela pojazdu do udania się do serwisu. O usterce świadczą głośne stuki dochodzące z zawieszenia podczas wjeżdżania w nierówność, szczególnie w momencie, gdy koła są skręcone. Końcówka drążka to tani element – kosztuje do 60-70 złotych za zamiennik przyzwoitej jakości.
- Wahacze – ten element bardzo rzadko ulega awarii – najczęściej dzieje się tak w mocno wyeksploatowanych samochodach, często jeżdżących po solidnych dziurach. Problem dla właściciela zaczyna się w momencie, gdy okazuje się, że producent zastosował wahacz bez wymiennych sworzni i tulejek. W takiej sytuacji niezbędna jest wymiana całego wahacza, co pociąga za sobą spore koszty – od 150 złotych wzwyż za sam element.
- Łączniki stabilizatora – element łączący drążek stabilizatora z kolumną McPhersona. O jego awarii świadczy głośny stukot podczas pokonywania nierówności przy skręconych kołach. Wymiana łącznika jest mało kłopotliwa i dość tania – element kosztuje około 50 złotych i mówimy tutaj o zamienniku dobrej jakości.
Jak widać naprawy najczęstszych usterek zawieszenia z reguły są dość tanie, dlatego kierowca odnotowujący awarię nie powinien zwlekać z wizytą w warsztacie mechanicznym. Od stanu zawieszenia zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.