Kiedy wymienić opony na nowe?

Jerzy Biernacki
05.07.2021

Nie każdy wie, kiedy powinno wymienić się opony na nowe. Co istotne, przestrzeganie w tym przypadku przepisów Polskiego prawa niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem – jest ono bowiem naprawdę mało restrykcyjne, i dla własnego bezpieczeństwa warto opony wymienić znacznie wcześniej, niż będzie zmuszała nas do tego ustawa.

W polskim prawie wysokość bieżnika nie może być niższa, niż 1,6 mm – co ciekawe, dotyczy to zarówno opon letnich, jak i tych zimowych, przy czym o tych drugich w ogóle nie ma w ustawie mowy. 1,6 mm – to naprawdę bardzo mało, a porównując ten wynik do wielu innych, europejskich państwa, gdzie często warunki pogodowe są znacznie lepsze i bardziej stabilne niż w Polsce, okazuje się, że w innych częściach Europy minimalna wysokość bieżnika wynosi często od 3 do 4 mm. Rożnica jest więc naprawdę ogromna, a dodatkowo – wyższy bieżnik podczas jazdy w deszczu czy śniegu naprawdę się przydaje.

Wpływ bieżnika na prowadzenie samochodu

Brytyjski związek, który zrzesza producentów opon – BRMA – przeprowadził badania na temat tego, jak wysokość bieżnika wpływa na to, jak prowadzi się dany samochód. Miały one miejsce dość dawno temu, bo w roku 2003, chociaż i tak w praktyce potwierdzały one to, co i tak wiedziano o wpływie wysokości bieżnika na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Wyniki badań na mokrej nawierzchni były następujące – dopóki wysokość bieżnika wynosiła od 4 do 8 mm, każdy spadek tej wysokości o 1 mm wpływał na to, ze droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłużała się tylko o 2% - to stosunkowo niewiele. Wszystko jednak zmieniało się w momencie, gdy wysokość bieżnika była mniejsza, niż 4 mm – w takim przypadku spadek wysokości bieżnika o 1 mm wpływał na to, ze droga hamowania wydłużała się o aż 8%.

Takie zjawisko potwierdzane jest przez kierowców. W pewnym momencie, gdy opony się zużywają, ich osiągi spadają bardzo znacznie, chociaż jeszcze chwilę temu wcale nie były takie złe. Jest to zjawisko, które czasem nazywa się „spadaniem z klifu”. W takim przypadku poszczególne osiągi czy parametry będą od pewnego momentu bardzo znacząco spadać, szybciej, niż wcześniej, co w przypadku drogi hamowania będzie bardzo niebezpieczne dla kierowców.

Co wydarzy się w przypadku, gdy będziemy chcieli zgodnie z prawem poruszać się na oponach z bieżnikiem o wysokości 1,6 mm? Testy BRMA wskazując jednoznacznie - opony z bieżnikiem o wysokości 1,6 mm hamują na dystansie o 36,8% większym (na rozgrzanym asfalcie) i aż o 44,6% większym na gładkim betonie – jest to więc kolosalna różnica względem opon nowych, z niezużytym bieżnikiem. Wydłużenie drogi hamowania o niemal 45% sprawia, że o wypadek czy kolizję będzie nam naprawdę znacznie łatwiej. Trudno więc wytłumaczyć fakt, że opony o tak niewielkim bieżniku cały czas, według ustawy, nadają się do użytkowania.

W praktyce więc nie powinno się dopuszczać do tego, aby opony letnie miały bieżnik mniejszy, niż 3 mm, natomiast zimowe mniejszy, niż 4 mm. Jeżeli tego chcemy, warto podwyższyć te wymagania o jeszcze jeden mm, dzięki czemu nie spotkamy się ze zjawiskiem „spadania z klifu” i nagłym spadkiem poszczególnych parametrów opon.

Wiek a wymiana opon – kiedy wymienić stare opony na nowe?

Opony jednak wcale nie muszą być zużyte, aby trzeba było je wymienić. Dzieje się tak dlatego, że wraz z wiekiem mieszanka, z której jest wykonana opona, naturalnie traci swoje właściwości, nawet w przypadku, gdy sama opona nie jest zużyta. Wiek graniczny to 10 lat – jeżeli nasze opony mają więcej, niż 10 lat, muszą zostać wymienione na nowe.

W praktyce jednak bardzo trudno trafić na opony w takim wieku. Jeżeli zostały zakupione one nowe, niemal nie ma szansa, by nawet w przypadku okazjonalnej jazdy, nie zużyły się one przez taki czas. Często jednak chcemy oszczędzać na oponach, i poszukujemy sklepów z jak najtańszymi oponami. Łatwo w sieci trafić na te z nich, gdzie ceny są aż podejrzanie niskie. Okazuje się bowiem, że faktycznie, nasze opony będą tańsze, lecz często w takich przypadkach w nasze ręce trafiają leżaki magazynowe – opony, które zostały wyprodukowane kilka lat temu i do tej pory nie udało się ich sprzedać. Są one więc tańsze, jednak należy pamiętać, że nawet nieużytkowanym, czas liczy się tak, jak tym w ciągłym ruchu.

Wiek to jednak niejedyny problem leżaków magazynowych – często nie wiemy, jak były one przechowywane, co może prowadzić do różnorodnych problemów z oponami. Dlatego, kupując opony, warto stawiać na sprawdzone sklepy, gdzie oferowany jest towar nowy i wolny od problemów. Wyższą cena będzie zrekompensowana przez niezawodną jakość i brak jakichkolwiek problemów z kupionymi oponami.

Za merytoryczne wsparcie dziękujemy specjalistom z Oponyprofi.pl

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie