Stosunkowo niewielu rodziców orientuje się w tym, czego słuchają ich pociechy. A szkoda, ponieważ ta wiedza może być bardzo przydatna. Jeśli Twoje dziecko ma już swoich muzycznych idoli, których twórczość jest Ci całkowicie obca, to zachęcamy do nadrobienia zaległości w tym zakresie. Dlaczego warto? Sprawdź te argumenty.
Oczywiście nic na siłę. Jeśli dziecko, zwłaszcza w wieku wczesnoszkolnym, słucha lekkiej i łatwej w odbiorze muzyki, to nie zmuszaj go do zapoznania się z twórczością Led Zeppelin czy Deep Purple. Na to jeszcze przyjdzie czas, o ile w ogóle dziecko będzie chciało słuchać takiej muzyki. Na tym etapie możesz jednak delikatnie inspirować pociechę, podrzucając jej nieco ambitniejszą muzykę, ale w podobnym klimacie – na przykład pop światowej jakości.
To bardzo ważna korzyść wynikająca z zapoznania się z muzycznymi idolami dziecka. Rodzice powinni wiedzieć, czego słucha ich pociecha, aby móc ocenić, czy nie są to treści absolutnie nie przestające do wieku.
Przykładowo: jeśli Twój 8-letni syn słucha klasyki polskiego hip-hopu (Peja, Kaliber 44 etc.), to ma kontakt z bardzo wulgarnymi treściami, które nie są dla niego. Podsuń mu zamiast tego innych wykonawców, oszczędniej sięgających po wulgaryzmy, jak chociażby Fisz czy późny Sokół.
Jeśli z góry zakładasz, że dziecko słucha kiczu i muzycznej tandety, to możesz się bardzo zdziwić po dokładnym zapoznaniu się z twórczością jego idoli. Często jest tak, że jakiś wykonawca zdobywa sobie popularność na fali kawałka, którego nie znosi (ale dobrze się sprzedaje), natomiast cała jego płyta ma zupełnie inny klimat i jest bardzo wartościowa. Warto więc dać się pozytywnie zaskoczyć.
To najważniejszy argument przemawiający za tym, aby poświęcić trochę czasu na wejście w muzyczny świat dziecka. Zaproponuj pociesze, że np. w niedzielę przesłuchacie w jego pokoju kilka płyt ulubionych wykonawców, a następnie o nich podyskutujecie – pod względem warstwy tekstowej czy jakości muzycznej. To super pomysł na wspólne spędzenie czasu bez telefonu, gier i różnych obowiązków domowych.