Pracodawca może już zbadać trzeźwość pracownika

Marek Szydełko
26.02.2023

Ważna zmiana w Kodeksie pracy. 21 lutego w życie weszły przepisy, które umożliwiają pracodawcom prewencyjne kontrolowanie stanu trzeźwości swoich pracowników. Ma to zwiększyć poziom bezpieczeństwa w zakładach pracy, ponieważ statystyki pokazują, że nietrzeźwość nadal jest jedną z głównych przyczyn wypadków, w tym ze skutkiem śmiertelnym.

Najpierw zmiana przepisów wewnętrznych

Jeśli pracodawca chce badać swoich pracowników na obecność alkoholu lub innych podobnie działających substancji, to najpierw musi ich o tym poinformować. Konieczne jest wprowadzenie takiego zapisu (z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem) do regulaminu pracy, układu zbiorowego lub poprzez obwieszczenie, jeżeli dany zakład pracy nie jest objęty układem zbiorowym lub nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy.

Po skutecznym poinformowaniu pracowników o nowych zasadach, pracodawca zyskuje pełne prawo do badania trzeźwości przy pomocy urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzających jego kalibrację lub wzorcowanie. Chodzi oczywiście o alkomat. Co ważne, pracodawca nie może badać trzeźwości pracownika metodami laboratoryjnymi.

Prewencyjna kontrola trzeźwości to nowość w polskim Kodeksie pracy. Pracodawcom wciąż przysługuje również prawo do poproszenia policji o przebadanie pracownika, wobec którego istnieje podejrzenie, że jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie