Dzięki dobrej komunikacji w firmie możliwe jest efektywne wykonywanie zadań, lepsze zarządzanie zasobami, a także zapewnienie satysfakcji zarówno pracownikom, jak i klientom. Niezależnie od wielkości firmy i jej branży, komunikacja odgrywa kluczową rolę w sukcesie przedsięwzięcia.
Komunikacja w firmie to proces przekazywania informacji i wymiany poglądów między pracownikami. Może mieć ona formalny lub nieformalny charakter, zależnie od indywidualnych potrzeb przedsięwzięcia. Firmy świadome swoich potrzeb niejednokrotnie pracują nad jakością komunikacji w swoich strukturach. W tym celu warto rozwijać zarówno całościową kulturę organizacyjną, jak i umiejętności komunikacyjne poszczególnych pracowników.
Komunikacja w pracy nie pozostaje bez wpływu na funkcjonowanie firmy. Zależność ta zachodzi w kilku obszarach. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Gdy przepływ informacji w firmie jest w jakiś sposób zaburzony, naturalnie ciężko o produktywność. Im więcej błędów komunikacyjnych i nieporozumień, tym trudniej pracownikom wykonywać swoje zadania.
Problemy w komunikacji mogą z łatwością generować negatywne emocje, takie jak frustracja lub niezadowolenie. Niestety, te nie pomagają pracownikom w utrzymaniu motywacji. Wręcz przeciwnie, trudności komunikacyjne w firmie skutecznie odstraszają osoby świadome swoich kompetencji.
Jak już ustaliliśmy, nieefektywna i pełna nieporozumień komunikacja skutecznie zniechęca zatrudnionych. Nietrudno się domyślić, że morale osób zmagających się na co dzień z taką sytuacją jest wystawiane na ciężką próbę. Obarczona kłopotami komunikacja interpersonalna w pracy to przepustka do problemów firmy.
Jak powinna wyglądać komunikacja interpersonalna w pracy? Warto wziąć pod uwagę kilka następujących wskazówek.
Zwracaj uwagę na to, jak przekazujesz informacje swoim współpracownikom. W sytuacjach zawodowych warto pamiętać o formułowaniu myśli w uporządkowany sposób. W przeciwnym razie będziesz przyczyniać się do chaosu komunikacyjnego, a tego z pewnością chcesz uniknąć.
Jak mawia stare przysłowie, “mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Kryje się w nim sporo prawdy, również w odniesieniu do życia firmy. Nie ma nic lepszego niż pokój spotkań lub konwersacja grupowa, w której każdy słucha i stara się zrozumieć pozostałych uczestników.
Łatwo wpaść w pułapkę założeń. Czasami coś, co wydaje się oczywiste, takim nie jest. Gdy w grę wchodzi komunikacja, warto dociekać prawdziwych intencji rozmówców, zamiast przyjmować założenia.
Nie masz wpływu na niektóre bariery komunikacyjne, takie jak różnice językowe lub kulturowe. Większości z nich można jednak unikać dzięki świadomym wysiłkom. Warto szukać wspólnych płaszczyzn zamiast różnic i podziałów. Otwartość i cierpliwość umożliwia efektywną współpracę nawet w mocno zróżnicowanych zespołach.
Artykuł partnera.